Sökning: "Grammatical Framework"

Visar resultat 21 - 25 av 43 avhandlingar innehållade orden Grammatical Framework.

  1. 21. Aspectual classes of Verbs in Nyamwezi

    Författare :Ponsiano Sawaka Kanijo; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Nyamwezi; aspectual class; phasal structure; diagnostic test;

    Sammanfattning : This dissertation deals with the classification of verbs in Nyamwezi, a Bantu language spoken in central west Tanzania. The major aims of this study have been twofold: first, to classify Nyamwezi verbs into different aspectual classes, and second, to present a variety of tests that were used as evidence for a verb’s aspectual class membership. LÄS MER

  2. 22. Programming Language Techniques for Natural Language Applications

    Författare :Björn Bringert; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES;

    Sammanfattning : It is easy to imagine machines that can communicate in natural language. Constructing such machines is more difficult. The aim of this thesis is to demonstrate how declarative grammar formalisms that distinguish between abstract and concrete syntax make it easier to develop natural language applications. LÄS MER

  3. 23. Aspect, tense and mood : Context dependency and the marker LE in Mandarin Chinese

    Författare :Marita Ljungqvist; Kinesiska; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Chinese; Languages and literatures of South and South-East Asia; Kinesiska och språk och litteratur från Syd- och Sydostasien; pragmatics; marker; semantics; temporality; Relevance Theory; tense; mood; Mandarin Chinese; aspect;

    Sammanfattning : The grammatical marker LE in Mandarin Chinese can occur in two syntactic positions, either immediately following the verb or at the end of a sentence. Traditionally, it has been described as two homophonous but syntactically distinct morphemes, verbal LE and sentence-final LE. LÄS MER

  4. 24. En del i helheten : En studie av kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasieskolan

    Författare :Agnes Strandberg; Lena Manderstedt; Stefan Lundström; Per Holmberg; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; contextualized grammar teaching; metalinguistic understanding; upper secondary school; L1; pedagogical content knowledge; educational design-based research; kontextualiserad grammatikundervisning; metalingvistisk förståelse; gymnasieskolan; L1; svenskundervisning; ämnesdidaktik; undervisningsinriktad designforskning; Svenska med didaktisk inriktning; Swedish and Education;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om grammatikunder­visning i svenskämnet genom en design där forskare och lärare tillsammans skapar, iscensätter och utvärderar kontextualiserad grammatikundervisning i gymnasie­skolans svenskundervis­ning, samt att belysa på vilka sätt en sådan undervisning kan användas och förstås. Shulmans (1986; 1987) teoretisering av lärares ämnesdidaktiska kunskapsbas (PCK), samt hans begreppsapparat om undervisning, används som teoretiskt ramverk i avhandlingens ramberättelse. LÄS MER

  5. 25. GF Runtime System

    Författare :Krasimir Angelov; Chalmers tekniska högskola; []
    Nyckelord :parsing; GF; grammars;

    Sammanfattning : Natural languages have been subject of studies for centuriesand are hot topic even today. The demand for computer systems able to communicate directly in natural language places new challenges. Computational resources like grammars and lexicons and efficient processing tools are needed. LÄS MER