Sökning: "Färg"

Visar resultat 21 - 25 av 150 avhandlingar innehållade ordet Färg.

  1. 21. Pressen i provinsen : Från medborgerliga samtal till modern opinionsbildning 1750–1850

    Författare :Patrik Lundell; Broberg Gunnar; Dag Nordmark; Örebro universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; History of philosophy; Sweden; Östergötland; 19th century; 18th century; professionalization; politicisation; conservatism; liberalism; Enlightenment; provinces; public sphere; press history; history of concepts; history of ideas; Filosofins historia; idéhistoria; Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Idé- och lärdomshistoria; History Of Sciences and Ideas; History of philosophy; Sweden; Östergötland; 19th century; 18th century; professionalization; politicisation; conservatism; liberalism; Enlightenment; provinces; public sphere; press history; history of concepts; history of ideas; Press and communication sciences; media; Filosofins historia; idéhistoria; Journalistik; kommunikation;

    Sammanfattning : Att vara kritisk till våra dagars medier är en självklarhet, medan 1800-talets presspionjärer däremot har fått behålla hjältestatusen. I "Pressen i provinsen" tecknas den moderna pressens genombrott dock som en utdragen och långtifrån entydig process. LÄS MER

  2. 22. Interkulturalitet och historia : Historieundervisningens teori och praktik i en mångkulturell värld

    Författare :Maria Johansson; Kenneth Nordgren; Martin Stolare; Henrik Åström Elmersjö; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; history education; intercultural competence; multicultural education; historical consciousness; classroom studies; case study; historial inquiry; didactic model; historieundervisning; interkulturell kompetens; mångkulturalitet; historiemedvetande; klassrumsstudier; fallstudie; frågedriven undervisning; didaktisk modell; History; Historia;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to investigate interculturality in history as an idea and practice. Two overarching research questions are raised, each concerning the theoretical and practical levels: How can history, as a field of knowledge and teaching, be related to intercultural learning as a normative practice? What obstacles and opportunities for teaching and learning emerge when intercultural historical learning is the goal? This thesis comprises four published studies. LÄS MER

  3. 23. Development of the Stress Strategy Test as a personnel selection instrument

    Författare :Rolf Federmann; Institutionen för psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; military personnel selection.; stress; cognition; personality; personnel selection; Serial Colour Word Test; Stroop effect; Stroop test; Stress Strategy Test;

    Sammanfattning : The thesis concerns the development of a computerised test, termed the Stress Strategy Test (SST), intended for use in a personnel selection and placement context. A similar but less extended form of that test, termed the Stroop Strategy Test, developed first, was adjudged to be somewhat less effective as a selection instrument. LÄS MER

  4. 24. Jet Impingement and Infrared Heating of Cylindrical Foods. Flow and Heat Transfer Studies

    Författare :Eva Olsson; Livsmedelsteknik; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Termisk teknik; fluiddynamik; plasma; Thermal engineering; applied thermodynamics; Gaser; fluid dynamics; plasmas; Gases; RSM; CFD; inverse heat transfer; jet impingement heat transfer; infrared heating; termodynamik; Food and drink technology; Livsmedelsteknik; PIV; SST; food; cylinder;

    Sammanfattning : Rapid heat transfer methods such as jet impingement and infrared radiation can be used to speed up thermal processing in the food industry. The heating rate affects important food characteristics, such as colour. LÄS MER

  5. 25. Det oavsiktliga lärandet - försvarets räddningsplanka? : en granskning av värnpliktigas lärande under värnpliktsutbildningen och värnpliktssystemets funktion i samhället

    Författare :Siv Rehn; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Huvudintresset för avhandling riktar sig mot det lärande som sker under värnpliktsutbildningen och värnpliktssystemets funktion i samhället. Avhandlingen inleds med en historisk tillbakablick med genomgång av mönstringsförfarandet, den allmänna värnplikten och samhället samt värnpliktsutbildningen och den militära pedagogikens utveckling under seklet. LÄS MER