Sökning: "social delaktighet i teori och praktik"

Hittade 4 avhandlingar innehållade orden social delaktighet i teori och praktik.

  1. 1. Social delaktighet i teori och praktik : Om barns sociala delaktighet i förskolans verksamhet

    Författare :Eva Melin; Ulf Janson; Britta Högberg; Bert Danermark; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; children s participation; participation in preschool; preschools acitivities; structure-agency; emergence; supervenience; critical realism; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This thesis seeks to explain social participation in pre-schools for children with and without Down’s syndrome. The explanation is achieved by use of an explanatory model of social participation, designed on the basis of critical realism, which has been used in an empirical study of how social participation emerges in practice. LÄS MER

  2. 2. Förankring och Dialog : Kraftspelet mellan planering och demokrati

    Författare :Juan Velásquez A.; Gunnel Forsberg; Irene Molina; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; anchorage; dialog; Action theories; planning; situated knowledge; postcolonial theory; phronesis; system-world; life-world; place-politics; Alby; förankring; dialog; handlingsteorier; planering; situerad kunskap; postkolonial teori; fronesis; systemvärld; livsvärld; platspolitik; Alby; Afianzamiento; dialogo; teorias de accion; planeación; conocimiento situacionado; teoria postcolonial; fronesis; mundo de la vida; mundo del sistema; politica placial; Alby; Human geography; Kulturgeografi;

    Sammanfattning : This thesis is a human geography study of how local planners prepared, implemented and followed up a dialogue with the inhabitants in Alby, a multicultural community. The planners based their work on the ambition that everything that is done to develop Alby should be anchored among the residents in a democratic manner. LÄS MER

  3. 3. REFORMERS PÅVERKAN PÅ LÄRARES UNDERVISNING I GRUNDSKOLAN OCH FÖRSKOLAN : En läroplansteoretisk studie om undervisningsuppdraget och lärarrollen i förändring

    Författare :Benita Berg; Eva Ärlemalm-Hagsér; Jan Olsson; Karin Franzén; Christian Eidevald; Mälardalens universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; förskola; grundskola; läroplan; matematik; reformer; undervisning; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to use a curriculum theoretical perspective to contrib­ute knowledge about the impact of recent reforms on teachers’/preschool teachers’ teaching, with a special focus on mathematics. The thesis takes its starting point in a licentiate thesis that was completed in 2014. LÄS MER

  4. 4. Idén om medarbetarskap : en studie av en idés resa in i och genom två organisationer

    Författare :Karin Kilhammar; Eva Ellström; Per-Erik Ellström; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Co-workership; co-worker; learning; implementation; translation; institutionalization; zeitgeist; organizational fashion; Medarbetarskap; medarbetare; lärande; implementering; översättning; institutionalisering; tidsanda; organisatoriskt mode; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : Avhandlingen behandlar idén om medarbetarskap med utgångspunkt från hur begreppet medarbetarskap tolkas och används. Syftet är att öka kunskapen kring idén och hur den tar sig uttryck i organisationers praktik.I den teoretiska referensramen har nyinstitutionell teori integrerats med teorier kring lärande och implementering. LÄS MER