Sökning: "pedagogik stress arbete"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden pedagogik stress arbete.

  1. 1. Om det inte är dyskalkyli - vad är det då? : En multimetodstudie av eleven i matematikproblem ur ett longitudinellt perspektiv

    Författare :Gunnar Sjöberg; Johan Lithner; Gaby Weiner; Inger Wistedt; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mathematics learning; learning problems in mathematics; maths anxiety; dyscalculia; special education; sociocultural theory; pupils’ work input; school research; communication; gender.; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : One of the big problems of the Swedish nine-year compulsory school is the large number of pupils who fail to achieve a satisfactory standard in mathematics. One explanation that has been increasingly considered over the last ten years is that the pupils have dyscalculia. LÄS MER

  2. 2. OM FRISKVÅRDSPEDAGOGIK I ARBETSLIVET. : EN O/RÄTTVIS BETRAKTELSE

    Författare :Ulf Olsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; LANTBRUKSVETENSKAPER; AGRICULTURAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Friskvård; hälsopedagogik; folkhälsovetenskap; Foucault; hälsoprofilsbedömning; livsstil; arbetsmiljö; maktutövning; diskurs.; Public health science; Folkhälsovetenskap; Education; Pedagogik; Health and medical services in society; Hälso- och sjukvård i samhället; Other veterinary medicine; Övrig veterinärmedicin;

    Sammanfattning : I fokus för detta arbete står friskvård inom arbetslivet som pedagogisk praktik med hälsoprofilsbedömning, en metod för undersökning och påverkan av människors hälsostatus och hälsovanor, som konkret exempel. En bakgrund till detta är framväxten av insatser för folkhälsa och den ökade betoning av friskvård inom arbetslivet som skett inom såväl privat som offentlig sektor. LÄS MER

  3. 3. Tinget, rummet, besökaren : Om meningsskapande på museum

    Författare :Eva Insulander; Staffan Selander; Kerstin Smeds; Roger Säljö; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; didactic science; museums; exhibitions; learning; meaning-making; design; multimodality; representation; didaktik; museer; utställningar; lärande; meningsskapande; design; multimodalitet; representation; Didactics; didaktik; Education; Didactics;

    Sammanfattning : The main purpose of this thesis is to describe and analyse how museum visitors engage with and make meaning from what is being offered to them in terms of the various resources made available in two exhibitions. Yet another purpose is to describe and analyse the design of these exhibitions. LÄS MER

  4. 4. Lärares förtroendearbetstid

    Författare :Per Lindqvist; Pedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogy and didactics; teacher thinking; stress; Teachers; grounded theory; Pedagogik; didaktik; Lärare arbete och arbetsmarknad Sverige;

    Sammanfattning : The aim of this study is to generate a grounded theory about the work done by teachers. The initial area of data collection was the work done by teachers in their non-regulated hours, in which the teachers are expected to carry out professional activities like planning, preparation, correcting and spontaneous contacts with students, parents and colleagues. LÄS MER

  5. 5. Samspel för förändring : En konsultationsmodell för arbete med elever i svårigheter

    Författare :Britta Liljegren; Institutionen för psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Home-school collaboration; Pedagogy and didactics; Child development; Problem-solving in schools; Family therapy in schools; Solution focus in schools; Specialist team work in schools; Psychology; Special education; Psychopedagogy; School psychology; School-based consultation; Psykologi; Pedagogisk psykologi; Pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : The primary aim of this thesis is to formulate a theoretically and empirically based consultation model for psychologists in school contexts. Ideas and strategies are clarified so that they can be applied, evaluated, and further developed by other professionals. LÄS MER