Sökning: "moralfilosofi"

Hittade 3 avhandlingar innehållade ordet moralfilosofi.

  1. 1. Barns kamratrelationer i förskolan : Samhörighet tillhörighet vänskap utanförskap

    Författare :Fanny Jonsdottir; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; erkännande; barn; exkludering; förskola; förskolebarn; inkludering; kamrat; kamratskap; moralfilosofi; moralisk kränkning; samhörighet; social arena; tillhörighet; vänner; vänskap;

    Sammanfattning : Studien är en kartläggning av 353 barns sociala relationer i förskolan med fokus på deras kamrat- och vänskapsrelationer. Studien handlar också om pedagogers uppfattningar om barnens sociala egenskaper och färdigheter. LÄS MER

  2. 2. Vedergällningstanken : Två idéhistoriska studier

    Författare :Ralf Hultberg; Erland Sellberg; Ingemar Nilsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Adam Smith; anthropology; Boström; civilization; death penalty; development; Durkheim; emotions; justice; moral philosophy; Olivecrona; psychology; Rawls; reason; retribution; subjectivism; Westermarck; Adam Smith; antropologi; Boström; civilisation; Durkheim; dödsstraff; förnuft; känslor; moralfilosofi; Olivecrona; psykologi; Rawls; rättvisa; subjektivism; utveckling; vedergällning; Westermarck; idéhistoria; History of Ideas;

    Sammanfattning : The thesis is about retribution, often exemplified by Jus talionis, the rule in Exodus 21:23-25. Retribution was the undisputed guiding principle of punishment until the 18th century when it was challenged, first and foremost by Cesare Beccaria and Voltaire. LÄS MER

  3. 3. Talet om learner autonomy : språkinlärning, autonomi och ett demokratiskt medborgarskap - ett gränsland till moralfilosofi

    Författare :Inga Rebenius; Carsten Ljunggren; Ulrika Tornberg; Viljo Kohonen; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; learner autonomy; autonomy; democratic citizenship; critical pragmatism; curriculum theory; text analysis; narrative analysis; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Social sciences; Socialvetenskap; Education; Pedagogik; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to clarify a number of meanings embedded in the discourse that frames the concept of learner autonomy and then place special emphasis on the concepts of autonomy and citizenship. In addition the thesis has three subgoals: to revitalize an early political dimension that aims at democratic citizenship, to investigate how the discourse of learner autonomy is expressed in national curricula and in syllabuses in English and French/German/Spanish for the Swedish upper secondary school and to clarify and discuss a number of possible didactic consequences of a revitalized concept of learner autonomy. LÄS MER