Sökning: "järnvägar"

Visar resultat 1 - 5 av 22 avhandlingar innehållade ordet järnvägar.

  1. 1. Life-Cycle Considerations for Environmental Management of the Swedish Railway Infrastructure

    Författare :Niclas Svensson; Mats Eklund; Tomas Kåberger; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Enviornmental management; railways; life cycle perspective; environmental pressures; material use; Miljöledning; järnvägar; livscykelperspektiv; miljöpåverkan; materialhantering; Environmental engineering; Miljöteknik;

    Sammanfattning : Syftet med den här avhandlingen är att förbättra möjligheter till miljöledning av järnvägens infrastruktur genom att utveckla en metod för att rikta in ansträngningar på att minska miljöpåverkan från infrastrukturens produkter. Metodens används i ett byggprojekt och dess robusthet blir testad. LÄS MER

  2. 2. Samråd om Ostlänken : Raka spåret mot en bättre demokrati?

    Författare :Johan Wänström; Martin Kylhammar; Tora Friberg; Mats Andrén; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Consultation meetings; democracy; communication; public involvement; physical planning; railways; Samråd; demokrati; kommunikation; medborgarinflytande; samhällsplanering; järnvägar; Civics; Samhällsvetenskap;

    Sammanfattning : Det här är en fallstudie om planeringsprocessen för byggandet av Ostlänken. Studien beskriver och analyserar förutsättningarna för medborgarna att utöva kommunikativ demokratisk påverkan på planeringsprocessen under samrådsmöten. LÄS MER

  3. 3. Funktionskrav och partnering för drift och underhåll av järnvägar

    Författare :Lennart Kemi; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Construction Engineering and Management; Byggproduktion;

    Sammanfattning : För att möta kravet på en ny sektorsroll och riksdagens krav på effektivitet genomförde Banverket en omorganisation den 1 januari 1998. Den nya organisationen är en så kallad beställar-utförarmodell med en förvaltande och en producerande organisation. LÄS MER

  4. 4. "Såsom allmänna inrättningar till gagnet, men affärsföretag till namnet" : SJ, järnvägspolitiken och den ekonomiska omvandlingen efter 1920

    Författare :Lena Andersson-Skog; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; State Railways; Railway policy; competition; changes on the transport market; nationalization of railways; closing down; institutional theory; institutional framework; Statens järnvägar;

    Sammanfattning : This study investigates the extent and nature of the interaction between the political, institutional andeconomical development in the Swedish railway sector 1920-1980. The work deals with two main issuse,which may be summarized in the following question: has the Swedish railway policy contributed to orcounterbalanced the stagnation of the railways, especially in the post-war period? The basic premise has beenthat the institutional framework from the 19th century, was well adjusted to the requirements in thecontemporary industrialization process. LÄS MER

  5. 5. Ny väg till nya vägar och järnvägar : Finanseringspragmatism och planeringsrationalism vid beslut om infrastrukturinvesteringar

    Författare :John Hultén; Statsvetenskapliga institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; pragmatism; rationalism; railway investments; road investments; transport infrastructure; co-financing; alternative financing; investment planning; planning; Decision-making process;

    Sammanfattning : Investment planning is a decision-making process with specific characteristics. It is often seen as a rational quest for solutions that are in the public interest, and the dominant discourse tends to be technical and economic. LÄS MER