Sökning: "døva"

Visar resultat 1 - 5 av 20 avhandlingar innehållade ordet døva.

  1. 1. Monauralt döva : [audiologiska, socialpsykologiska och existentiella aspekter = [Monaurally deaf persons] : [audiological, social psychological and existential aspects]

    Författare :Henrik Hansson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Döva personer;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Teckenspråkiga döva : Identitetsförändringar i det svenska dövsamhället

    Författare :Päivi Fredäng; Mårten Söder; Ann-Mari Sellerberg-Persson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; deaf community; identity; misrecognitions; Sign language; dövsamhälle; identitet; misskännanden; teckenspråk; Sociologi; Sociology; Sociology; Sociology;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Skriftspråkande döva barn : En studie om skriftspråkligt lärande i förskola och tidiga skolår

    Författare :Carin Roos; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Pedagogy; Specialpedagogik; Special Education;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Döva barns begreppsbildning i matematik

    Författare :Elsa Foisack; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Cognitive education; Döva barn; Sign language; Mediated learning; Begreppsbildning; Teckenspråk; Matematikundervisning; Mathematics education; Dynamic assessment; Deaf children; Concept formation; Special didactics; concept map; sign language; mediated learning; Deaf; mathematics education; Specialdidaktik;

    Sammanfattning : Denna studie tar utgångspunkt i frågan varför många döva barn har svårt att lära sig matematik. Studiens syfte är att belysa döva barns begreppsbildning i ämnet matematik genom att beskriva hur några döva barn uttrycker sig och agerar på väg mot förståelse av två centrala matematiska begrepp, nämligen multiplikation med heltal och längd. LÄS MER

  5. 5. Tvåspråkighet hos döva skolelever : Processbarhet i svenska och narrativ struktur i svenska och svenskt teckenspråk

    Författare :Krister Schönström; Kristina Svartholm; Brita Bergman; Kenneth Hyltenstam; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; deaf pupils; bilingualism; Processability Theory; narrative; L2 Swedish; second language; Swedish sign language; language proficiency; Linguistics; Lingvistik; Swedish as a Second Language for the Deaf; svenska som andraspråk för döva;

    Sammanfattning : This dissertation examines the language proficiency of school-aged deaf pupils from a bilingual perspective. The first aim of the study is to investigate the Swedish L2 skills of the pupils. This includes testing the validity of the Processability Theory on deaf learners of Swedish as an L2. LÄS MER