Sökning: "autonomi lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 12 avhandlingar innehållade orden autonomi lärande.

  1. 1. Lärarutbildarens professionella agency i en digital tid

    Författare :Anna Roumbanis-Viberg; Karin Forslund Frykedal; Cathrine Edelhard Tømte; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Professional agency; digitalization; teacher educator; professional identity; Professionell agency; digitalisering; lärarutbildare; professionell identitet; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : Avhandlingen undersöker hur lärarutbildare uppfattar och hanterar sin yrkesvardag i en digital tid. Den digitala transformationen av samhället innebär att lärarutbildaren står inför att lära nytt, att förstå och hantera digitaliseringen i sitt professionella utövande och samtidigt utveckla studenters professionella digitala kompetens och en förståelse för sitt kommande digitala läraruppdrag. LÄS MER

  2. 2. Vägledande eller vilseledande? : Kvalitetsmätning och ranking av universitet och högskolor

    Författare :Brita Bergseth; Madeleine Abrandt Dahlgren; Ann-Marie Laginder; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Få samhällsinstitutioner kan räkna sin historia lika långt tillbaka i tiden som universiteten. Utan tvekan kan akademin hävda sin hållbarhet som kunskapsorganisation. Det institutionella konceptet för att bedriva forskning och utbildning har under århundradenas lopp vunnit stora framgångar. LÄS MER

  3. 3. SAM-tal om bedömning och matematikkunnighet : En studie av lärares tankestilar

    Författare :Sanna Wettergren; Viveca Lindberg; Astrid Pettersson; Anders Jönsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; thought collective; thought style; formative assessment; assessment for learning; mathematical knowing; professional development; tankekollektiv; tankestil; formativ bedömning; matematikkunnighet; kollegialt lärande; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : Inom ramen för svensk grundskola har enskilda lärare varit betrodda med en högre grad av autonomi än lärare i många andra europeiska länder. Exempelvis har lärare givits ett stort ansvar att bedöma och betygssätta elevers kunskaper. LÄS MER

  4. 4. Learning Behavior Trees for Collaborative Robotics

    Författare :Matteo Iovino; Christian Smith; Karinne Ramírez-Amaro; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Collaborative Robotics; Behavior Trees; Datalogi; Computer Science;

    Sammanfattning : This thesis aims to address the challenge of generating task plans for robots in industry-relevant scenarios. With the increase in small-batch production, companies require robots to be reprogrammed frequently for new tasks. However, maintaining a team of operators with specific programming skills is only cost-efficient for large-scale production. LÄS MER

  5. 5. Improving Manipulation and Control of Search and Rescue UGVs Operating Across Autonomy Levels

    Författare :Fredrik Båberg; Petter Ögren; Paolo Robuffo Giordano; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Datalogi; Computer Science;

    Sammanfattning : Robots are often used for “dirty, dull and dangerous” jobs, where time, money or lives can be saved. A field with dangerous situations is search and rescue, with structural collapses and toxic environment. In those situations, robots have the potential to save lives. LÄS MER