Sökning: "Förskolan-- Sverige"

Visar resultat 1 - 5 av 10 avhandlingar innehållade orden Förskolan-- Sverige.

  1. 1. Förskolan som normaliseringspraktik : En etnografisk studie

    Författare :Ann-Marie Markström; Gunilla Halldén; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Actor; ethnography; institution; normality; parental talk; pre-school. social order; social pedagogy; social practice.; Förskolan; attityder; sociala aspekter; Sverige; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : This thesis is an ethnographic exploration of institutions for small children, i.e. the pre-school institution.The overall aim of the study is to investigate what is characteristic for some Swedish preschoois,and how childhood is formulated and realized within those institutions. LÄS MER

  2. 2. Delad vårdnad? : föräldraskap och förskolläraruppgift i den offentliga barndomen

    Författare :Christina Gars; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; Parent participation; Preschool teachers; Förskolan; Sverige; Föräldrainflytande; Förskollärare;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Förskolebarnet : en konstruktion för gemenskapen och den individuella frigörelsen : en nutidshistorisk studie om makt och kunskap i bilden av barnet i statliga utredningar om förskolan

    Författare :Kenneth Hultqvist; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Förskolebarn-- Sverige; Förskolan-- Sverige;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute to better knowledge of the picture orthe notion of the child in modern Swedish state nursery school programmes,of its ”roots”, and of the tasks which have been allotted to psychology and theother social sciences in the designing of this child.The theoretical basis is drawn mainly from various works of the Frenchphilosopher Michel Foucault, especially concerning his thoughts on an”history of the present”. LÄS MER

  4. 4. - Snälla du! Kan du sätta dig? : om vägledning i förskolan

    Författare :Anna Rantala; Gun-Marie Frånberg; Camilla Hällgren; Maj Asplund Carlsson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; förskola; vägledning; fostran; makt; disciplinering; normalisering; sanningsregimer; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande avhandling är att fördjupa kunskapen om hur fostran gestaltas i förskolan. Det empiriska materialet som ligger till grund för resultaten består av videoobservationer där dagligen återkommande situationer har dokumenterats vid två svenska förskolor. Analyserna tar en utgångspunkt i Foucaults teorier om makt. LÄS MER

  5. 5. Laughter, excitement, and suspense in preschool : Choreographing emotional stances as a multiparty achievement

    Författare :Emilia Holmbom Strid; Asta Čekaitė; Sally Wiggins Young; Carolin Demuth; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social interaction; Emotional displays; Adult-child interaction; Child-child interaction; Joint attention; Multiparty interaction; Peer cultures; Samspel; Känslouppvisningar; Vuxen-barn samspel; Barn-barn samspel; Delad uppmärksamhet; Flerpartssamspel; Kamratkulturer;

    Sammanfattning : Most research on emotions, including that which takes a social perspective, is directed at negative emotions and their manifestation in social situations that involve conflicts, disputes, and arguments. This thesis instead aims to address children’s heightened positive emotions and their interactional functions within the peer group and in learning encounters with teachers in preschool. LÄS MER