Sökning: "Pedagogical turn"

Visar resultat 1 - 5 av 50 avhandlingar innehållade orden Pedagogical turn.

  1. 1. Playing a part in preschool documentation : A study of how participation is enacted in preschool documentation practices and how it is affected by material agents

    Författare :Katarina Elfström Pettersson; Eva Reimers; Mathias Martinsson; Ann-Christine Vallberg-Roth; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Early childhood education; children’s participation; pedagogical documentation; preschool practice; power relations; agential realism.; Förskola; barns delaktighet; pedagogisk dokumentation; förskolepraktik; maktrelationer; agentisk realism;

    Sammanfattning : The aim of the present study is to explore how children’s participation is constructed and enacted in preschool documentation and what kinds of activities evolve between teachers, children and material objects in preschool documentation practices. The study is based on videorecorded observations of teachers and children documenting different preschool activities in two preschool groups. LÄS MER

  2. 2. Det sitter i väggarna : en studie av trä- och metallslöjdsalens materialitet, maskulinitet och förkroppsliganden

    Författare :Erik Sigurdson; Eva Skåreus; Per-Olof Erixon; Mikael Alexandersson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; masculinity; gender; embodiment; Sloyd; crafts; materiality; phenomenology; the corporeal turn; slöjd; maskulinitet; genus; kön; fenomenologi; materialitet; utbildning; skola; förkroppsligande; den levda kroppen; trä- och metall; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : This study focuses on the material aspects of the wood and metal workshop, which is one out of two learning settings in the Sloyd subject. Sloyd is a compulsory school subject in Sweden, which includes textile, wood and metal work. Historically, wood and metal Sloyd has been dominated by male pupils and teachers. LÄS MER

  3. 3. "Som att hålla tiden i sin hand": Didaktiskt perspektiv på muntligt berättande

    Författare :Ola Henricsson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Muntligt berättande; Didaktik; Storytelling; Teaching; Pedagogisk takt; Fenomenologi;

    Sammanfattning : Storytelling is deeply interwoven with the act of teaching and learning. Teachers tell stories and anecdotes within their everyday teaching practice. LÄS MER

  4. 4. Från monolog till dialog : Integration av nyanlända familjer i landsbygdsförskolor

    Författare :Charlotte Löthman; Tünde Puskás; Emma Sorbring; Johannes Lunneblad; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Integration; Inclusion; Dialogism; Responsivity; Rural preschools; Newly arrived families; Double transition; Integration; Inkludering; Dialogism; Nyanlända familjer; Landsbygdsförskolor;

    Sammanfattning : Preschool is seen as an important integration arena for newly arrived families with young children. The reception of newly arrived families has for a long time been unevenly distributed in the country with a strong concentration on metropolitan areas and larger cities. LÄS MER

  5. 5. Digitala speglar : föreställningar om lärarrollen och kön i lärarstudenters bilder

    Författare :Eva Skåreus; Åsa Bergenheim; Anders Marner; Liv Merete Nielsen; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; digital art; teacher education; art teacher; feminism; image; self reflection; picture analysis; representation; digitala bilder; lärarutbildning; bildlärare; feministisk teori; självreflektion; bildanalys; representation; Aesthetic subjects; Estetiska ämnen; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka visualiserade föreställningar om bildläraryrket vid Lärarutbildningen genom att analysera hur bildlärarstudenter i digital bild gestaltar sig som lärare, samt betydelser av kön i dessa bilder. Bilderna har analyserats diskursivt för att söka svar på frågorna: Vad är det i lärarrollen som kommer till uttryck i dessa bilder? Vilka betydelser av kön visualiseras? Vilka visuella grepp har bildmakarna använt? Hur kan man förstå de val studenterna gjort? Det empiriska materialet består av femtionio bilder, gjorda av fyrtiofem kvinnor och fjorton män. LÄS MER