Sökning: "undervisning påverkar elever"

Visar resultat 1 - 5 av 16 avhandlingar innehållade orden undervisning påverkar elever.

  1. 1. Bokstavliga svårigheter - faktorer som påverkar gymnasieelevers algebralärande

    Författare :Per-Eskil Persson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; algebra; gymnasium; begreppsutveckling; attityder; aktionsforskning; Mathematics Education;

    Sammanfattning : I en longitudinell studie undersöks vilka faktorer som påverkar hur elever på ett gymnasiums naturvetenskaps- och teknikprogram lär sig algebra. En årskull elevers begreppsutveckling följs under deras tre gymnasieår med hjälp av tester, enkäter och intervjuer, och de bestående kunskaperna efter gymnasietiden noteras. LÄS MER

  2. 2. Varför har dom ingen tvättmaskin? : Critical literacy hos elever årskurs 2 och 3

    Författare :Birgitta Jansson; Anna Ehrlin; Anna Lyngfelt; Tarja Alatalo; Mälardalens universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; critical literacy; democratic citizens; teaching; concept of texts; critical literacy; demokratiuppdraget; textaktiviteter; tidiga skolår; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : Vilka möjligheter finns för unga elever i skolår 2 och 3 att utveckla ett critical literacy-perspektiv utifrån den undervisning de deltar i och de texter de möter? Texter är inte bara skriven text utan text kan vara en bild, en film, ett inlägg på Instagram eller ett musikstycke som ska tolkas. Förståelsen av begreppet läskunnighet behöver därför vidgas eftersom eleven, förutom att läsa och skriva skriven text, också måste kunna tolka, reflektera över, kritiskt granska och skapa mening ur olika typer av källor. LÄS MER

  3. 3. MODELLING-BASED TEACHING IN CHEMISTRY IN A MULTILINGUAL CONTEXT : A tool to explore and visualise the non-spontaneous and abstract?

    Författare :Lizette Widing; Pernilla Nilsson; Pernilla Granklint Enochson; Karina Adbo; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : The thesis aims to investigate modelling-based teaching in the multilingual context. Modelling-based teaching concerns when students create, discuss, and evaluate representations to visualise concepts and processes. In this thesis, modelling-based teaching has been used in polymer chemistry at a Swedish secondary school. LÄS MER

  4. 4. Om organsystemens organisation och funktion : analys av elevsvar från Sverige och Sydafrika

    Författare :Pernilla Granklint Enochson; Andreas Redfors; Lena Tibell; Bengt-Olov Molander; Sverige Kristianstad Sverige & Högskolan Kristianstad Linköping Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att studera svenska och sydafrikanska elevers föreställningar om kroppens byggnad och funktion, samt hur dessa föreställningar påverkar närliggande frågeställningar. Datainsamling har skett genom att flera olika typer av enkäter samt intervjuer använts. Samtliga elever som deltog gick i årskurs nio. LÄS MER

  5. 5. Om organsystemens organisation och funktion– analys av elevsvar från Sverige och Sydafrika : analys av elevsvar från Sverige och Sydafrika

    Författare :Pernilla Granklint Enochson; Andreas Redfors; Lena Tibell; Bengt-Olov Molander; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att studera svenska och sydafrikanska elevers föreställningar om kroppens byggnad och funktion, samt hur dessa föreställningar påverkar närliggande frågeställningar. Datainsamling har skett genom att flera olika typer av enkäter samt intervjuer använts. Samtliga elever som deltog gick i årskurs nio. LÄS MER