Sökning: "Per-Eskil Persson"

Hittade 4 avhandlingar innehållade orden Per-Eskil Persson.

  1. 1. Bokstavliga svårigheter - faktorer som påverkar gymnasieelevers algebralärande

    Författare :Per-Eskil Persson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; algebra; gymnasium; begreppsutveckling; attityder; aktionsforskning; Mathematics Education;

    Sammanfattning : I en longitudinell studie undersöks vilka faktorer som påverkar hur elever på ett gymnasiums naturvetenskaps- och teknikprogram lär sig algebra. En årskull elevers begreppsutveckling följs under deras tre gymnasieår med hjälp av tester, enkäter och intervjuer, och de bestående kunskaperna efter gymnasietiden noteras. LÄS MER

  2. 2. Räkna med bokstäver! En longitudinell studie av vägar till en förbättrad algebraundervisning på gymnasienivå

    Författare :Per-Eskil Persson; Carl Winsløw; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; action research; algebra; calculator; function; longitudinal; mathematics education; representation; upper secondary; technology; Mathematics Education;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med studien är att skapa insikter om algebrakunskaper och villkor för algebralärande hos gymnasieelever. Ett andra syfte är att med utgångspunkt i resultaten föreslå vägar till en förbättrad algebraundervisning inom det svenska skolsystemet. LÄS MER

  3. 3. "Tekniken utan en lärare är ingenting" : En studie om användande av teknik i geometriundervisning

    Författare :Peter Markkanen; Constanta Olteanu; Per Nilsson; Per-Eskil Persson; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Etnografi; Geometri; Interaktiv skrivtavla; Matematik; Teknik; Mathematical Education; Matematikdidaktik;

    Sammanfattning : Målet med denna avhandling är att bidra med kunskap om hur digital teknik kan bidra till att utveckla matematikundervisning. I studien riktades intresset mot undervisning i tredimensionell geometri som skedde med stöd av interaktiva skrivtavlor. LÄS MER

  4. 4. The Potential and Challenges of the Use of Dynamic Software in Upper Secondary Mathematics : Students’ and Teachers’ Work with Integrals in GeoGebra Based Environments

    Författare :Sanela Mehanovic; Per Jönsson; Morten Blomhøj; Per-Eskil Persson; Morten Misfeldt; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; MATHEMATICS; MATEMATIK;

    Sammanfattning : An introduction of computer software into mathematics classrooms makes the didactical situation more complex compared with previous learning environments (Blomhøj, 2005). A technological tool becoming a mathematic work tool in the hands of the students is a process that has turned up unexpectedly complex (Artigue, 2002). LÄS MER