Entreprenörskap i industriella nätverk

Sammanfattning: Den här boken handlar om hur små flygbolag försöker bygga sig en position på en avreglerad marknad. Avregleringar är omvälvande processer för alla inblandade parter som ger upphov till både hot och möjligheter. Den allmänna förhoppningen med en avreglering är framförallt att marknaden skall bli mer effektiv, bl a genom att nya lösningar på problem ges ökat utrymme liksom nya aktörers spelrum. En marknad som under en längre tid varit reglerad har byggt upp sina speciella spelregler för aktörerna att följa. När dessa sedan ändras skapas utrymme för alternativa handlingsvägar. Med de friare strukturerna följer också nya möjligheter och därmed nya aktörer, något som vi sett på flera marknader där förutsättningarna för företagande förändrats. Det som vid en första anblick ofta skiljer nyföretagandet på en nyligen avreglerad marknad från nyföretagande på många andra marknader är förekomsten av en eller ett par etablerade, dominerande aktörer som traditionellt sett haft en monopolställning. De nyetablerade företagen kan därför ha svårt att vinna terräng och bygga sig en varaktig position. å andra sidan kan de ha lättare att vara uppfinningsrika och hitta nya lösningar på problem. Ett tydligt resultat i studien visar att effekten av avregleringen först visat sig ett antal år senare efter det att avregleringen ägt rum. Tydliga förändringar som har skett är bl a förändrade marknadsregler, ökad konkurrens mellan aktörerna samt inträden av flera lågkostnadsbolag med nya affärslösningar. Forskningsresultaten har utförts på D-sektionen på Handelshögskolan i Stockholm och resultaten är i huvudsak baserade på ett antal djupintervjuer av några fall-företag.

  Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.