Sortiment inom detaljhandeln : studier inom detaljhandelsföretag av sortimentsstorlek och sammansättning samt vissa kostnads- och intäktssamband

Sammanfattning: Ur Förord och Kapitel 2: Föreliggande arbete handlar om sortimentets struktur och funktion inom detaljhandeln och i viss utsträckning inom grosshandeln. Arbetet utgör den andra rapporten rörande en undersökning, som syftar till att belysa sammansättningen av detaljhandelsföretagens sortiment, variationer i denna sammansättning, den tänkbara effekten av dessa variationer på intäkter och kostnader inom olika företag samt motiven till sammansättningen och förändringar i denna. Den första (stencilerade) rapporten med titeln "Sortimentet inom varuhandeln" vände sig främst till de läsare, som var intresserade endast av läget beträffande detaljhandelssortimentet som sådant vid undersökningstillfället. Denna rapport var därför rent beskrivande och innehöll en detaljerad redovisning av data. Undersökningen hade emellertid byggts upp mot bakgrund av ett antal hypoteser rörande sortimentsstrukturen, vilka jag velat pröva. Föreliggande andra rapport behandlar denna hypotesprövning och dess resultat. Hypoteserna är uppställda på grundval av litteraturstudier och som en konsekvens av författarens föreställningsram. Hypoteserna berör framförallt sju stora problemområden, vilkas karaktär framgår av nedanstående sju huvudhypoteser. Dessa huvudhypoteser kan ses som en sammanfattning av de specifika syften för undersökningen, som gäller ökad kunskap om sortiment, dess struktur etc. De har styrt insamlandet av data och organiserandet av analysen av det insamlade materialet. Redovisningen av materialet har också byggts kring dessa huvudhypoteser på så sätt, att vart och ett av kapitel 5-8 ägnats åt en och kapitel 9 åt tre av dessa huvudhypoteser. De sju huvudhypoteserna har formulerats på följande sätt: Detaljhandelsföretag som säljer samma varuslag kan göra detta i många olika kombinationer med andra varuslag. De olika kombinationerna kan ses som en funktion av dels "yttre" faktorer från leverantörs-, kund- och konkurrenssidan (inklusive lägesfaktorer), dels "inre" faktorer eller företagsfaktorer, dvs. karakteristika hos företagen själva såsom bransch, sortimentsdjup, omsättning etc. (kapitel 5). Detaljhandelsföretag, som säljer samma varuslag, har olika djupa sortiment av detta varuslag. Även dessa variationer kan ses som en funktion av dels "yttre" faktorer, dels "inre" faktorer eller företagsfaktorer, exempelvis bransch, sortimentsbredd, omsättning etc. (kapitel 6). Det föreligger samband mellan sortimentets sammansättning i detaljhandelsföretag och deras kostnader och intäkter (kapitel 7). Detaljister, som bedömer vissa egenskaper hos leverantörerna olika, väljer olika inköpskällor. Bedömningen av leverantörens sortiment är därvid betydelsefull (kapitel 8). Detaljistens företagna och planerade förändringar i sortimentet (bredd och djup) varierar bl. a. med olika företagsfaktorer såsom butikens storlek och sortimentssammansättning i utgångsläget (kapitel 9). Initiativet till sortiments- och lagerförändringar tas bl. a. av såväl detaljisten som leverantörens försäljare. Initiativtagandet varierar med olika företagsfaktorer såsom butikens storlek (kapitel 9). Betydelsen av olika informationsvägar varierar med olika företagsfaktorer såsom butikens storlek och sortimentets sammansättning (kapitel 9).

  Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.