Sökning: "yrkeskunnande"

Visar resultat 16 - 20 av 41 avhandlingar innehållade ordet yrkeskunnande.

  1. 16. Ämnesintegrering på vård- och omsorgsprogrammet utifrån ett verksamhetsteoretiskt perspektiv

    Författare :Maria Christidis; Viveca Lindberg; Mats Landqvist; Gun-Britt Wärvik; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Activity-theory; subject integration; upper-secondary vocational education; vocational knowledge; Verksamhetsteori; ämnesintegrering; gymnasial yrkesutbildning; yrkeskunnande; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : The study investigated subject integrated teaching and vocational knowledge in one Health and Social Care program. The material was collected ethnographically, during a period of a school semester (5 months), and analysed according to the Activity-Theoretical concepts actions, goals and tools. LÄS MER

  2. 17. Att stödja flygförares utveckling – en studie av instruktörsbeteenden under övning i flygsimulator

    Författare :Göran Fransson; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; JAS-piloter; simulator; lärande; kompetens; yrkeskunnande; flygutbildning; aktivitetsteori; institutionellt perspektiv; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Föreliggande licentiatuppsats utgör en kappa som bygger två rapporter. Dessa rapporter, ”Utbildning under uppbyggnad” (Fransson m.fl, 1999a) samt ”Lära av egen kraft” (Fransson m.fl, 1999b) har producerats som ett led i en utvärdering av en av svenska flygvapnets pilotutbildningar. LÄS MER

  3. 18. Skolad blick på blommor : Formandet av yrkeskunnande i floristutbildning

    Författare :Camilla Gåfvels; Marianne Teräs; Viveca Lindberg; Ingrid Carlgren; Per Andersson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; vocational knowing; floristry education; professional vision; interaction; assessment actions; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : This article-based thesis focuses on the formation of vocational knowing within adult and upper secondary floristry education in Sweden. Three articles explore classroom interaction and assessment actions; a fourth considers changes in vocational subject matter during the period 1990–2015. LÄS MER

  4. 19. Bedömning av yrkeskunnande vid APL : Redskap och situatuioner inom Vård- och omsorgsprogrammet

    Författare :Pia Lindström; Lázaro Moreno Herrera; Eva Eliasson; Gun-Britt Wärvik; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Assessment of vocational knowledge; workplace based learning; health and social care and feedback; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : The subject of study of this research is the assessment of vocational knowledge in the health andsocial care program in upper secondary school. The study focuses on the first period of workplacelearning in health and social care program, which mostly occurs in elderly care. LÄS MER

  5. 20. Samtal för förståelse : Hur utvecklas yrkeskunnande genom samtal?

    Författare :Gun Mollberger Hedqvist; Anders Lindseth; Inge Johansson; Arnt Myrstad; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Occupational skills; experience; reflection; understanding; discourse; ethics; practical knowledge; supervision; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The present study belongs in the tradition of working-life research. In this tradition, the point of departure lies in working people’s experience in their occupation. Through reflection on this experience and studies in the occupational field the researcher seeks to elucidate and develop occupational knowledge and skills. LÄS MER