Sökning: "work-teams at school"

Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden work-teams at school.

  1. 1. Man liksom bara skriver : skrivande och skrivkontexter i grundskolans år 7 och 8

    Författare :Birgitta Norberg Brorsson; Per Ledin; Frøydis Hertzberg; Örebro universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; compulsory school; writing contexts; school genres; structure; style; response; knowledge-out-of-context; individual; narrative; in-service training; subject didactics; time; work teams; institution; grundskola; skrivkontexter; skolgenrer; struktur; stil; respons; individ; berättande; kompetensutveckling; ämnesdidaktik; tid; arbetslag; institution; Swedish language; Svenska språket; Svenska språket; Swedish Language;

    Sammanfattning : You just kind of write. Writing and writing contexts in the years 7 and 8 of the compulsory school. LÄS MER

  2. 2. Gymnasielärare - perspektiv på lärares arbete och yrkesutveckling vid millennieskiftet

    Författare :Ulf Lundström; Lisbeth Lundahl; Per-Olof Erixon; Sverker Lindblad; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; teaching profession; upper secondary teachers; change; school reform; professional development; school development; frame factors; school governance; school policy; trade union; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to contribute to knowledge about how the work and profession of upper secondary school teachers is understood and shaped by the teachers in the beginning of the 21st century, and to relate that understanding of work and professional development to the strivings of the teachers’ trade unions and the state. With the implementation of an innovation as a starting point, the teachers’ narratives also described their work in a broader sense. LÄS MER

  3. 3. The Paradoxes of Good Intentions : The theory and practice of reforms reflected in teachers´ experiences

    Författare :Zeth Idof Ståhl; Sociologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; formal anf informal meetings; techers empowerment; work-teams at school; Sociology of school; meetings; Sociology; Sociologi;

    Sammanfattning : The theory and practice of reform as reflected in teachers’ experience of meetings in schools. This empirical study has been carried out in a coeducational school for pupils up to the age of 16 ("grundskola") during the school years 1988-89 up to and including 1991/92. LÄS MER

  4. 4. Fritidshemmets (mellan)mål och mening : Positioneringar i kollegialt samtalande mellan fritidshemspersonal

    Författare :Sanna Hedrén; Jan Gustafsson Nyckel; Elin Almér; Björn Haglund; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; School-Age Educare; Teacher talk; Meaning-making; Positioning; Fritidshem; Kollegiala samtal; Meningsskapande; Positionering; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : IntroduktionDen här avhandlingen handlar om hur fritidshemspersonal skapar mening i kollegiala samtal. Fritidshemsarbete är organiserat som ett lagarbete där interaktioner och samarbete mellan kollegor utgör väsentliga delar av arbetet. LÄS MER

  5. 5. Förskollärares konstruktion av ett fysikaliskt fenomen som objekt för lärande i förskola : en komplex och föränderlig process

    Författare :Lina Hellberg; Andreas Redfors; Susanne Thulin; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Fysik; förskola; undervisning; lärandeobjekt; förskollärare; arbetslag;

    Sammanfattning : Det naturvetenskapliga innehållet blev tydligare identifierat och framskrivet genom den reviderade läroplanen(Utbildningsdepartementet, 2010). Samtidigt beskrivs en osäkerhet hos verksamma i förskola kring vad och hur det naturvetenskapliga innehållet kan ta sig uttryck i verksamheten (Skolinspektionen, 2018). LÄS MER