Sökning: "viktigt"
Visar resultat 21 - 25 av 1775 avhandlingar innehållade ordet viktigt.
21. Kunskapsanvändning och kunskapsutveckling hos verksamhetskonsulter : erfarenheter från ett FoU-samarbete
Sammanfattning : Att förstå hur kunskap kan användas och utvecklas är viktigt för alla som arbetar med kunskapsutveckling. Detta gäller inte minst forskare som ofta hoppas och tror att deras forskningsresultat på något sätt kommer att bidraga till samhällets utveckling. LÄS MER
22. Advancement of sensor technology for monitoring and control of upstream bioprocesses
Sammanfattning : In bioprocesses, the upstream process part with cultivation and harvesting steps has decisive influence on the final process outcome, including the quality of the product, the productivity and the yield. To ensure stable product quality of biopharmaceuticals, the U.S. LÄS MER
23. Drama – konst eller pedagogik? Kampen om ämnet speglad i den nordiska tidskriften Drama 1965-1995
Sammanfattning : Based on the Nordic dramapedagogic journal Drama during the period 1965-1995 the thesis analyses Nordic dramapedagogy and the dramatheoretical debate of the subject drama, which entered Nordic school curriculums in the sixties and the seventies. During the period a struggle was fought by predecessors from different aestethic and pedagogical directions concerning the definition of the subject. LÄS MER
24. Exploring the relevance of uncertainty in the life cycle assessment of forest products
Sammanfattning : The role of forest biomass as a replacement for fossil fuels and products is becoming increasingly prominent as a means to mitigate climate change. To guide a sustainable transition towards a forest-based bio-economy, it is important that advantages and disadvantages of forest products are assessed, to ensure that the products deliver environmental impact reduction. LÄS MER
25. Hur jag blev lärares lärare : Den förändrade lärarrollen - den forskande pedagogiska processhjälparen och vetandeskapandet : En didaktikfilosofisk betraktelse
Sammanfattning : Detta är en ”reseskildring”. Berättelsen handlar om min utveckling till pedagogisk process-hjälpare och lärarutbildare. Textarten är Husserlskt egologisk och pragmatisk. Min didaktik och roll som lärare har sitt rotsystem bl. LÄS MER