Sökning: "vi kan inte bara"

Visar resultat 1 - 5 av 804 avhandlingar innehållade orden vi kan inte bara.

  1. 1. ”Vi kan inte bara utgå från barnens intresse” : Pedagogers guidning av barns intresse i förhållande till förskolans målstyrning

    Författare :Agneta Thörner; Kennert Orlenius; Ann-Katrin Svensson; Högskolan i Borås; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Förskola; barns intresse; målstyrning; guidat deltagande; Teacher Education and Education Work; Lärarutbildning och pedagogisk yrkesverksamhet;

    Sammanfattning : Svensk förskola utgår både från idén om frivillighet och om barns autonomi samtidigt som verksamheten ingår i utbildningssystemet. Denna studie vänder sig till yrkesverksamma och blivande pedagoger i förskolan och har för avsikt att bidra med kunskap om hur pedagoger i sin verksamhet resonerar och främjar barns lärande i relation till barns intresse. LÄS MER

  2. 2. ”Why Do We Even Bully?” : Exploring the Social Processes of Bullying in Two Swedish Elementary Schools

    Författare :Joakim Strindberg; Paul Horton; Robert Thornberg; Johannes Lunneblad; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; bullying; participant roles; social status; inclusion; exclusion; social stigmatisation; social marginalisation; loneliness; school context; social ecology; mobbning; deltagarroller; social status; inkludering; exkludering; social stigmatisering; social marginalisering; ensamhet; skolkontext; social ekologi; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to explore and deepen the understanding of pupils’ experiences of bullying and their reflections on why bullying may occur and be maintained in school, despite pupils’ understanding that bullying is wrong. This aim is examined in four articles. LÄS MER

  3. 3. Creating & Enabling the Useful Service Discovery Experience : The Perfect Recommendation Does Not Exist

    Författare :Magnus Ingmarsson; Henrik Eriksson; Göran Falkman; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Ubiquitous Computing; Service Discovery; Ontologies; Common Sense; World Knowledge; Design; Architecture; Command and Control;

    Sammanfattning : We are rapidly entering a world with an immense amount of services and devices available to humans and machines. This is a promising future, however there are at least two major challenges for using these services and devices: (1) they have to be found and (2) after being found, they have to be selected amongst. LÄS MER

  4. 4. Collagen VI - Molecular Assembly and Interactions

    Författare :Charlotte Wiberg; Institutionen för experimentell medicinsk vetenskap; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Clinical biology; extracellular matrix; glycosaminoglycan; proteoglycan; collagen; biglycan; decorin; Klinisk biologi;

    Sammanfattning : The extracellular matrix plays an integral role in tissue remodeling and development and it defines the different mechanical properties of a variety of connective tissues. Its complexity in composition and the details in organization has only been partly elucidated. LÄS MER

  5. 5. "Är det så här vi är" : Om utbildning som normalitet och om produktionen av studenter

    Författare :Lars-Olof Hilding; Ann-Mari Sellerberg; Lars-Erik Berg; Högskolan i Halmstad; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; utbildningssociologi; social snedrekrytering; högre utbildning; Sociology; Sociologi; sociology of education; social mobility; diversity in higher education;

    Sammanfattning : Avhandlingen, baserad på intervjuer med 58 studenter vid tre olika program vid Högskolan i Halmstad, behandlar de skäl olika studentgrupper beskriver för att börja studera, deras upplevelser av mötet med högskolemiljön, och vilken betydelse de en lokal högskola kan ha. Trots olika åtgärder var den sociala snedrekryteringen till högre utbildning i stort sett oförändrad mellan 1960 och 1990. LÄS MER