Sökning: "verksamhetsförlagd utbildning"
Visar resultat 1 - 5 av 11 avhandlingar innehållade orden verksamhetsförlagd utbildning.
1. En bra lektion är rätt mycket jazz : Villkor och förutsättningar för ämneslärarstudenters lärande av praktiska yrkeskunskaper i verksamhetsförlagd utbildning
Sammanfattning : Teachers' practical professional skills offer resistance to advocacy. This problem exists not least in teacher education, where in work-based parts there can be both uncertainty and different perceptions of what the students need to do or perform in order to achieve the goals that are (literally) prescribed for them. LÄS MER
2. Växelspel med förhinder : Skärningspunkter i verksamhetsförlagd svensklärarutbildning
Sammanfattning : This thesis highlights the ways in which 22 educational institutions expressthemselves on the issue of work placements (verksamhetsförlagd utbildning, VFU, inSwedish). This is in relation to policy and management documents relating to thecountry's teacher training programmes for Swedish teachers. LÄS MER
3. Mellan akademi och profession : Hur lärarkunskap formuleras och bedöms i verksamhetsförlagd lärarutbildning
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att granska hur lärarkunskap formuleras och bedöms i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom svensk lärarutbildning. Utgångspunkten tas i det faktum att lärares yrkeskunskaper under lång tid varit uppdelade och beskrivna som teoretiska och praktiska, till exempel uttryckta som lärares tänkande respektive lärares handlande, eller vad lärare vet och vad lärare kan utföra. LÄS MER
4. Skolbesökets osynliga bedömningsprocesser : en studie av hur lärarstudenters yrkeskunnande bedöms under verksamhetsförlagd utbildning
Sammanfattning : This thesis treats the assessment of student teachers’ professional skills within the school-based section of Swedish teacher education, more specifically the school visits organized by the university. School visits ordinarily consist of an observed lesson, followed by a post-observation conference. LÄS MER
5. Det lärande utrymmet : lärande och vårdande möten mellan patienter, studentpar och handledare vid Utvecklande och Lärande Vårdenheter
Sammanfattning : Aim: The overall aim is to create knowledge about how nursing students’ learning in pairs can be supported in order to create prerequisites for encounters that provide caring and learning support during clinical practice.Approach and method: A reflective lifeworld research (RLR) approach founded on the epistemology of phenomenology and hermeneutics was used. LÄS MER