Sökning: "verksamhetsförlagd utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 avhandlingar innehållade orden verksamhetsförlagd utbildning.

  1. 1. En bra lektion är rätt mycket jazz : Villkor och förutsättningar för ämneslärarstudenters lärande av praktiska yrkeskunskaper i verksamhetsförlagd utbildning

    Författare :Paul Strand; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Lärande; Praktiska yrkeskunskaper; Verksamhetsförlagd utbildning VFU ; Ämneslärarstudenter; Kompletterande pedagogisk utbildning KPU ; Bernstein; Ramfaktorteori; Goffman; Frame analysis; Learning; Student teachers; Basil Bernstein; Frame factors; Erving Goffman; Frame analysis; Frame perspective;

    Sammanfattning : Teachers' practical professional skills offer resistance to advocacy. This problem exists not least in teacher education, where in work-based parts there can be both uncertainty and different perceptions of what the students need to do or perform in order to achieve the goals that are (literally) prescribed for them. LÄS MER

  2. 2. Växelspel med förhinder : Skärningspunkter i verksamhetsförlagd svensklärarutbildning

    Författare :Lena Manderstedt; Christina Olin-Scheller; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Svenska med didaktisk inriktning; Swedish and Education;

    Sammanfattning : This thesis highlights the ways in which 22 educational institutions expressthemselves on the issue of work placements (verksamhetsförlagd utbildning, VFU, inSwedish). This is in relation to policy and management documents relating to thecountry's teacher training programmes for Swedish teachers. LÄS MER

  3. 3. Mellan akademi och profession : Hur lärarkunskap formuleras och bedöms i verksamhetsförlagd lärarutbildning

    Författare :Henrik Hegender; Glenn Hultman; Tomas Kroksmark; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; School-based teacher education; research- and experience-based teacher knowledge; assessment; learning objectives; tacit knowledge; Verksamhetsförlagd lärarutbildning; forsknings- och erfarenhetsgrundad lärarkunskap; bedömning; kunskapsmål; tyst kunskap; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete; Pedagogics and Educational Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att granska hur lärarkunskap formuleras och bedöms i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom svensk lärarutbildning. Utgångspunkten tas i det faktum att lärares yrkeskunskaper under lång tid varit uppdelade och beskrivna som teoretiska och praktiska, till exempel uttryckta som lärares tänkande respektive lärares handlande, eller vad lärare vet och vad lärare kan utföra. LÄS MER

  4. 4. Skolbesökets osynliga bedömningsprocesser : en studie av hur lärarstudenters yrkeskunnande bedöms under verksamhetsförlagd utbildning

    Författare :Kristina Henriksson; Per Lindqvist; Jörgen Dimenäs; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; assessment; school-based teacher education; post-observation conference; performance; supervisor; school-mentor; Pedagogics and Educational Sciences; Pedagogik och Utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : This thesis treats the assessment of student teachers’ professional skills within the school-based section of Swedish teacher education, more specifically the school visits organized by the university. School visits ordinarily consist of an observed lesson, followed by a post-observation conference. LÄS MER

  5. 5. Det lärande utrymmet : lärande och vårdande möten mellan patienter, studentpar och handledare vid Utvecklande och Lärande Vårdenheter

    Författare :Hanna Holst; Ulrica Hörberg; Lise-Lotte Ozolins; David Brunt; Unni Lindström; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; caring science; clinical practice; learning space; learning support; pairs of nursing students; reflective lifeworld approach; vårdvetenskap; verksamhetsförlagd utbildning; lärande utrymme; lärande stöd; par av sjuksköterskestudenter; reflekterande livsvärldsforskning; Vårdvetenskap; Caring Science;

    Sammanfattning : Aim: The overall aim is to create knowledge about how nursing students’ learning in pairs can be supported in order to create prerequisites for encounters that provide caring and learning support during clinical practice.Approach and method: A reflective lifeworld research (RLR) approach founded on the epistemology of phenomenology and hermeneutics was used. LÄS MER