Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 23 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Läromedel i praktiken : Läromedelsbruk i religionskunskap på gymnasiet

    Författare :Tomas Widholm; Hans Nilsson; Anna Johnsson Harrie; Kjell O. Lejon; Geir Skeie; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Religious Education; Teaching materials; Use of teaching materials; Textbook; Secondary school; Teachers; Frame factors; Digital equipment; Classroom observations; Religionskunskap; Religionsdidaktik; Läromedel; Läromedelsbruk; Lärobok; Gymnasieskolan; Lärare; Ramfaktorer; Digitalisering; Klassrumsforskning;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka läromedelsbruk i religionskunskap på den svenska gymnasieskolan. Studien argumenterar för en vid förståelse av vad som kan betraktas vara läromedel.Resultaten visar att lärare använder en mångfald av läromedel. Förutom läroboken används olika typer av texter. LÄS MER

  2. 2. Perspektiv och problemlösning i berättelseskrivande : Vad elever behöver lära sig och hur det kan synliggöras i undervisningen

    Författare :Anja Thorsten; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Story writing; writing instruction; creative writing; Variation Theory; Learning Study; primary school; berättelseskrivande; skrivundervisning; kreativt skrivande; variationsteorin; learning study; grundskolan;

    Sammanfattning : The aim of the study at hand is to generate knowledge about what pupils aged nine to ten years old need to discern in order to develop the ability to write stories with a well-developed, exciting and coherent plot, and how teaching can make it possible for the pupils to develop this ability. The theoretical framework has been Variation Theory. LÄS MER

  3. 3. Berättelseskrivande i skolan : Att studera, beskriva och utveckla ett kunnande

    Författare :Anja Thorsten; Katarina Eriksson Barajas; Eva Wennås-Brante; Christina Olin-Scheller; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Learning Study; practice-based research; story-writing; Variation Theory; writing instruction; Berättelseskrivande; Learning study; praktiknära forskning; skrivundervisning; svenskdidaktik; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att bidra med kunskap om hur kunnandet att skriva berättelser kan bli undervisningsbart. Detta belyses ur två infallsvinklar, svenskdidaktiskt och metodologiskt. LÄS MER

  4. 4. Hur allt smälter samman i handlingens centrum : En yrkesämnesdidaktisk studie av transformation, variation och interaktion i svetsundervisning

    Författare :Jan Axelsson; Nina Kilbrink; Stig-Börje Asplund; Per Andersson; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; CAVTA; learning study; samtalsanalys; transformation; variationsteori; yrkesämnesdidaktik; VET; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : Föreliggande licentiatuppsats är en yrkesämnesdidaktisk studie som behandlar praktiska lärandemoment på det industritekniska programmet, med inriktning svetsteknik.Det övergripande syftet med licentiatuppsatsen är att bidra med kunskap om undervisnings- och lärandeprocesser när lärare systematiskt transformerar ämnesinnehåll och yrkeskunnande till svetsundervisning. LÄS MER

  5. 5. Att urskilja grafiska aspekter av derivata – hur elevernas möjligheter påverkas av innehållets behandling i undervisningen

    Författare :Ulf Ryberg; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; derivative; graph; intervention; variation;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to investigate in what ways students’ opportunities to discern graphical aspects of the concept of derivative can be related to the design of instruction. The thesis is based on two empirical studies that together included 144 Swedish upper-secondary students who were enrolled in the course in which the derivative is first introduced. LÄS MER