Sökning: "varför spelar de"

Visar resultat 1 - 5 av 78 avhandlingar innehållade orden varför spelar de.

  1. 1. Varför etiska kommittéer?

    Författare :David Hoff; Rättssociologiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; professional ethics; reducing complexity; normative expectations; norms; legitimacy; morals; ethics; ethical steerage; social steerage; ethics committees; social control unit; civic morals; Stjernquist; Luhmann; Durkheim; Sociology; Sociologi;

    Sammanfattning : This thesis analyses the development of ethics committees from a sociology of law perspective and a social steerage perspective ("social control"). The main question is: Why are ethics committees established? Institutionalised ethics committee is a rather new phenomenon, which has become widely spread in the last 20 years. LÄS MER

  2. 2. Varför fick jag bara G? : vad bedöms i karaktärsämnen på HR-programmet?

    Författare :Helena Tsagalidis; Robert Höghielm; Bo Davidsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :culture historical; analytical skills; customer oriented skills; customer interaction; development; communication; Lpf 94:9; assessment; ability to solve problems; cooperation; independence; professional knowledge.; analysförmåga; bedömning; betyg; betygskriterier; kommunikation; kulturhistorisk; kundkontakt; kunskapsformer; kompetens; Lpf 94:9; nyckelkvalifikationer; planeringsförmåga; praktisk kunskap; problemlösningsförmåga; samarbete; självständighet; specifika-yrkeskunskaper; yrkeskultur; yrkeskunskap; yrkespraxis.; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att tydliggöra kunskapskvaliteter i yrkeskunnandet som har betydelse vid bedömning av karaktärsämnen för både lärare och elever. Undersökningsmetoderna har bestått av intervjuer med lärare och elever, elevenkäter och gymnasieskolans styrdokument. LÄS MER

  3. 3. Skådespelaren i barnteatern : utmaningar för oss som spelar teater för barn och unga : en doktorsavhandling i praktisk kunskap

    Författare :Niklas Hald; Ingela Josefsson; Karin Helander; Ingrid Elam; Ronny Ambjörnsson; Stockholms konstnärliga högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Barnteater; Barn och teater; Skådespelarkonst; Skådespeleri; Barnteater; Praktisk kunskap; Teater; Skådespelarkonst; Skådespeleri; Skådespelare; Konstnärlig forskning; Artistic practices; Konstnärliga praktiker;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att visa på den komplexitet som skådespelarens arbete med teater för barn och unga innebär. Avhandlingstexten utgår från en kritisk granskning av min egen professionella erfarenhet av att spela teater för barn och unga. LÄS MER

  4. 4. Eldsjälar : en studie av aktörsskap i arbetsorganisatoriskt utvecklingsarbete

    Författare :Åke Philips; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY;

    Sammanfattning : Företagens konkurrenskraft beror allt mer på förmågan att attrahera, tillvarata och utveckla de mänskliga resurserna. Hur kan då arbetets organisation förändras för att åstadkomma delaktighet, kompetensutveckling och lärande? En del av detta handlar om att hitta, ge utrymme för, stödja och utveckla eldsjälar. LÄS MER

  5. 5. Svenskläraren som vision och konstruktion

    Författare :Annbritt Palo; Per-Olof Erixon; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Svenska med didaktisk inriktning; Swedish and Education;

    Sammanfattning : The aim of this dissertation is to analyse how the teacher of Swedish is envisioned andcreated in curricula and syllabi. Teacher education in Sweden is regulated in the HigherEducation Act, the Higher Education Ordinance, and the Government Bill on TeacherEducation. LÄS MER