Sökning: "vad är kunskap"
Visar resultat 1 - 5 av 687 avhandlingar innehållade orden vad är kunskap.
1. Skådespelarens praktiska kunskap
Sammanfattning : The aim of this dissertation is to articulate the actors’ practical knowledge. I have shared some of the questions that have arisen through my active years as a professional actor with a group of actors with different backgrounds and levels of experience. The actors are sceptical towards fixed theories and methods imposed on them from outside. LÄS MER
2. Där eleverna är : Ett arenaperspektiv på skolan som en stödjande miljö för hälsa
Sammanfattning : Hälsa skapas inte i ett vakuum utan i relation mellan individer och omgivning. Skolan är därför en viktig arena för barn och ungdomar eftersom de tillbringar större delen av sin vakna tid där. LÄS MER
3. Lära för skrivundervisning : En studie om skrivdidaktisk kunskap i ämneslärarutbildningen och läraryrket
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka hur och under vilka villkor som svensklärares kunskap om skrivundervisning växer fram i och efter lärarutbildningen.I en delstudie analyseras hur skrivande, skrivutveckling och skrivundervisning framställs och förmedlas som kunskapsområden i kursplaner som beskriver ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kurser i ämneslärarutbildningen i svenska. LÄS MER
4. Geografilärares ämnesförståelse : Ämnesdidaktiska berättelser som reflektionsarena skapar kunskap om skolans geografi
Sammanfattning : Kunskaper om och perspektiv på skolämnet geografi är viktiga när relationen mellan lärare och ämne sätt i fokus, särskilt om lärares ämnesspecifika förståelse betraktas som bärande för hur geografiämnet blir till i skolan.Syftet med denna studie är att utforska hur geografilärares ämnesspecifika förståelse kommer till uttryck och kan förstås när lärare själva får reflektera över ämnet och undervisningen. LÄS MER
5. Högskolelärares personliga teorier om sin pedagogiska praktik
Sammanfattning : In this study university teachers? personal theories of their pedagogical practice in basic courses in undergraduate education are described and analyzed. According to for example Polanyi (1958) and Bourdieu (1990) university teachers have developed a personal practical theory as participators in an academic social context, first as students then as teachers. LÄS MER