Sökning: "vad är en demokrati"

Visar resultat 1 - 5 av 33 avhandlingar innehållade orden vad är en demokrati.

  1. 1. Demokrati på köpet? : Demokratisynen i svenska föreningshandböcker 1949–2010

    Författare :Niklas Hill; Petros Gougoulakis; von Essen Johan; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; associations; book history; civil society; democracy; handbooks; history; history of education; bokhistoria; folkbildning; folkrörelser; föreningar; civilsamhälle; demokrati; handböcker; utbildningshistoria; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Avhandlingen undersöker hur demokrati konstrueras och förmedlas i svenska föreningshandböcker under perioden 1949–2010. Civilsamhället beskrivs ofta som en demokratiskola. Denna uppfattning är emellertid omdiskuterad inom forskningen. LÄS MER

  2. 2. Funktionshinder, samtal och självbestämmande : En studie av brukarcentrerade möten

    Författare :Kristina Karlsson; Lars-Christer Hydén; Claes Nilholm; Johans Sandvin; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Disability; Person-centred planning; Self-determination; Paternalism; Citizenship; Democracy; Discourse analysis; Funktionshinder; Brukarcentrering; Självbestämmande; Paternalism; Medborgarskap; Demokrati; Diskursanalys; Disability research; Handikappsforskning;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att ur ett medborgarskaps- och kommunikativt perspektiv undersöka och problematisera funktionshindrade ”brukares” självbestämmande i samtal som förs under s.k. brukarcentrerade teammöten organiserade av en vuxen- respektive en barn- och ungdomshabilitering. LÄS MER

  3. 3. Naturvetenskaplig utbildning för demokrati och hållbar utveckling : licentiatavhandling i Naturvetenskap med utbildningsvetenskaplig inriktning

    Författare :Barbro Gustafsson; Mats Lindahl; Lena Fritzén; Stein Dankert Kolstö; Högskolan i Kalmar; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Didaktik; Naturvetenskap; Demokrati; Hållbar utveckling; Education; Pedagogik; Science Education; Naturvetenskap med utbildningsvetenskaplig inriktning;

    Sammanfattning : This licentiate dissertation is about the democratic aspects of science education. 264 student teachers provided their written reflections on various arguments for scientific knowledge and literacy, often situating these in relation to their own school experiences. LÄS MER

  4. 4. Litteraturens mått : politiska implikationer av litteraturundervisning som demokrati- och värdegrundsarbete

    Författare :Gustav Borsgård; Anders Öhman; Sven Anders Johansson; Magnus Persson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Teaching literature; citizenship education; democracy; didactics; entrepreneurship; subjectivity; ideology; neoliberalism; measurability; Litteraturundervisning; skönlitteratur; medborgarfostran; värdegrund; demokrati; litteraturdidaktik; entreprenörskap; subjektivitet; ideologi; nyliberalism; mätbarhet; Literature; litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : Avhandlingens syfte är att undersöka politiska implikationer av idén om litteraturundervisning som demokrati- och värdegrundsarbete i förhållande till det ideal om mätbar kunskap som präglar samtidens utbildningspolicydiskurser. Det som står i fokus är 2011 års gymnasiereform, som tolkas mot bakgrund av en genomgripande förändring av den globala och europeiska utbildningspolicydiskursen från och med millennieskiftet. LÄS MER

  5. 5. Democracy and Planning : Contested Meanings in Theory and Practice

    Författare :Sherif Zakhour; Jonathan Metzger; Maria Håkansson; Philip Allmendinger; Andy Inch; KTH; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Democracy; Democratic theory; Planning; Public participation; Demokrati; Demokratiteori; Planering; Medborgardeltagande; Planering och beslutsanalys; Planning and Decision Analysis; Urbana och regionala studier; Urban and Regional Studies;

    Sammanfattning : "Democracy" is a frequently used concept in the Western planning field. Scholars, practitioners, and citizens alike regularly deploy it to both explain and contest the nature and legitimacy of urban governance. And yet, in the planning literature, the concept of democracy itself is rarely explained or debated. LÄS MER