Sökning: "vårdande och lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 10 avhandlingar innehållade orden vårdande och lärande.

  1. 1. Det lärande utrymmet : lärande och vårdande möten mellan patienter, studentpar och handledare vid Utvecklande och Lärande Vårdenheter

    Författare :Hanna Holst; Ulrica Hörberg; Lise-Lotte Ozolins; David Brunt; Unni Lindström; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; caring science; clinical practice; learning space; learning support; pairs of nursing students; reflective lifeworld approach; vårdvetenskap; verksamhetsförlagd utbildning; lärande utrymme; lärande stöd; par av sjuksköterskestudenter; reflekterande livsvärldsforskning; Vårdvetenskap; Caring Science;

    Sammanfattning : Aim: The overall aim is to create knowledge about how nursing students’ learning in pairs can be supported in order to create prerequisites for encounters that provide caring and learning support during clinical practice.Approach and method: A reflective lifeworld research (RLR) approach founded on the epistemology of phenomenology and hermeneutics was used. LÄS MER

  2. 2. När vårdande och lärande sammanfaller : Patienters, studenters och handledares erfarenheter av möten på en utbildningsvårdavdelning inom psykiatrisk vård

    Författare :Niklas Andersson; Margaretha Ekebergh; Ulrica Hörberg; Unni Lindström; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; caring; learning; student-patient relationship; dedicated education unit; psychiatric care; phenomenology; lifeworld research; lifeworld-led didactics; caring science; Health and Caring Sciences; Hälsovetenskap; Människan i vården;

    Sammanfattning : When students learn caring during clinical practice, the usual point of departure is thatcaring and learning coexist, as separate and parallel phenomena. There is, however, a needto study how caring and learning relate to one another, as well as when and how theyconverge. LÄS MER

  3. 3. Vårdande och lärande sammanflätas i genuina möten : erfarenheter, förutsättningar och ansvar på utbildningsvårdavdelning

    Författare :Camilla Eskilsson; Gunilla Carlsson; Margaretha Ekebergh; Ulrica Hörberg; Elisabeth Lindberg; Catrine Kostenius; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Caring; learning; reflective lifeworld research; genuine encounter; dedicated education unit; phenomenology. lifeworld-led didactics; Vårdvetenskap; Caring Science; Människan i vården;

    Sammanfattning : AimThe overall aim of this thesis is to create knowledge about caring and learning as an intertwining phenomenon at a Dedicated Education Unit and how it can be developed.Approach and methodA lifeworld approach, based on the phenomenological philosophies foremost derived from Husserl and Merleau-Ponty was used and carried out in lifeworld interviews and with meaning-oriented analysis in accordance with reflective lifeworld research. LÄS MER

  4. 4. Vila och lärande om vila. En studie på livsvärldsfenomenologisk grund

    Författare :Margareta Asp; Karin Dahlberg; Kerstin Segesten; Britt-Marie Ternestedt; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; rest; stress; health; caring; learning; skills; lived body; life-world; phenomenology; vila; stress; hälsa; fenomenologi; lärande; vårdande; omvårdnad; färdighet; levd kropp; livsvärld; Caring sciences; Vårdvetenskap;

    Sammanfattning : Avhandlingsarbetets syfte var att utifrån människors levda erfarenheter av vila, utveckla en tentativ teori om vila och om lärande avseende vila. Den kunskapen har utgjort grund för att beskriva hur förutsättningar för lärande avseende vila kan skapas. LÄS MER

  5. 5. Samordnad individuell plan (SIP) : Professionellas samt barn och föräldrars erfarenheter

    Författare :Erik Nordström; Sofia Kjellström; Berith Hedberg; Iréne Josephson; Johan Berlin; Jönköping University; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES;

    Sammanfattning : Introduktion. Många barn och unga idag har så pass komplexa behov att de behöver samtidiga insatser från olika huvudmän. Insatserna blir alltmer specialiserade och fragmenterade, vilket kräver att professioner inom hälso- och sjukvård, socialtjänst och skola samverkar. LÄS MER