Sökning: "vård pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 22 avhandlingar innehållade orden vård pedagogik.

  1. 1. Lärande och utveckling av medarbetarskap i vård och omsorg

    Författare :Karin Andersson; Örebro Universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Medarbetarskap; Praxis; Lära i arbete; Vård och omsorg;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Lärande och utveckling av medarbetarskap i vård och omsorg

    Författare :Karin Andersson; Bernt Gustavsson; Ninni Wahlström; Bosse Jonsson; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; medarbetarskap; praxis; lära i arbete; vård och omsorg; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med den föreliggande studien är att utveckla förståelsen av medarbetarskap och teoretiskt pröva det utifrån ett aristoteliskt perspektiv på praktisk kunskap.Frågeställningar:• På vilka sätt kan verksamhetens organisering gynna respektive motverka utveckling av medarbetarskap?• På vilka sätt kan begreppet praxis ge en fördjupad förståelse av medarbetarskap inom komplexa sociala praktiker som vårdorganisationer?. LÄS MER

  3. 3. "En mänsklig atmosfär" : trygghet, samhörighet och gemenskap: god vård ur ett patientperspektiv

    Författare :Maud Söderlund; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; education; health care; caring; quality of care; patient perspective; qualitative method; ethics; dignity; communication; dialogue; Education; Pedagogik; Pedagogik;

    Sammanfattning : Söderlund, M. 1998: "En mänsklig atmosfär". Trygghet, samhörighet och gemenskap. God vård ur ett patientperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Delaktighet- och lärprocesser i en yrkesutbildning : En studie av vuxna elevers erfarenheter av vård- och omsorgsutbildningen inom Komvux

    Författare :Katarina Lagercrantz All; Anders Gustavsson; Ulf Olsson; Madeleine Abrandt Dahlgren; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Vocational education for adults; health care; nursing assistant; health care assistant; adult education in health and social care; life long learning; inclusion and exclusion; Lave Wenger; Sociocultural theory; situated learning; community of practice; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Numerous research on the development of knowledge and skills within health and social care has been undertaken; however, it can be argued that there is a need to understand the connection between inclusion and the development in knowledge and experience.  The purpose of this dissertation is to explore students’ experiences of the health and social care adult- education program, and participation and learning processes it represents. LÄS MER

  5. 5. Framväxten av sjuksköterskan som omvårdnadsexpert : Meningsskapande om vård under 1900-talet

    Författare :Helena Rehn; Boel Englund; Roger Qvarsell; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social practice; caring; nursing; health- and medical care; nursing staff; history; meaning making; discourse; critical discourse analysis; gender; Nursing education; Vårdpedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : This dissertion is focused on the concept of caring and its historical development. The aim is to examine the meaning making processes involved in shaping the caring practice in the twentieth century by pointing out and analysing conceptions of caring in texts. LÄS MER