Sökning: "värdegrund skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 avhandlingar innehållade orden värdegrund skolan.

  1. 1. Om fostran i förskoleklass

    Författare :Maria Thelander; Malmö högskola; []
    Nyckelord :fostran; fostransuppdrag; förskoleklass; föräldrar; individualisering; livskunskap; sociala konventioner; styrning; textanalys; värdegrund;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera och analysera hur fostransuppdraget beskrivs i centralt, regionalt och lokalt producerade texter relaterade till en förskoleklass i ett mångetniskt urbant område. Forskningsfrågorna är: Vem beskrivs som utföraren? Hur beskrivs utförandet? Hur beskrivs det önskade resultatet? Hur kan relationen mellan de olika texterna beskrivas? Teoretiska begrepp i analysen är sociala konventioner, styrning och individualisering samt begrepp från den kritiska diskursanalysen. LÄS MER

  2. 2. Självklart och oklart : Mänskliga rättigheter som kunskapsinnehåll i gymnasieskolan

    Författare :Frida L Nilsson; Mänskliga rättigheter; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Mänskliga rättigheter; gymnasieskola; rättighetsspråk; associativt rättighetsspråk; kunskapsinnehåll; människorättsspråk; juridifiering; värdegrund; skyldigheter; vernacularization; vernakularisering; Swedish upper secondary school; utbildning; utbildning om mänskliga rättigheter; human rights; human rights education; rights language; Swedish upper secondary school; Sweden; education;

    Sammanfattning : In 2011, human rights were introduced in the Swedish national curriculum and in subject syllabi. But what do teachers and students talk about when they talk about human rights? By examining rights language in national curricula, textbooks and teachers’ and students’ speech, the study shows how human rights are created as content through a meaning-making cultural translation process - vernacularisation. LÄS MER

  3. 3. Värdepedagogik i skolans vardag : Interaktivt regelarbete mellan lärare och elever

    Författare :Robert Thornberg; Gunnel Colnerud; Solveig Hägglund; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; values education; moral education; school rules; discipline; rule practice; moral practice; värdepedagogik; skolregler; fostran; värdegrund; regelarbete; moralisk praktik; normer; socialisation; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this study is to explore values education as it takes place in everyday interactions between teachers and students. Focus has been on rule practice between teachers and students, which has been interpreted during the research process as the most salient phenomenon in the practice of values education. LÄS MER

  4. 4. Barns ”växa vilt” och vuxnas vilja att forma : Formell och informell socialisation i en muslimsk skola

    Författare :Åsa Aretun; Gunilla Halldén; Hilde Lidén; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; School ethnography; sociology of childhood; age; socialisation; upbringing; religious education; Muslim schools; cultural politics; Skoletnografi; barndomssociologi; ålder; socialisation; uppfostran; konfessionell utbildning; muslimska skolor; kulturpolitik; Children; Barn;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is to examine how children as social beings and actors form themselves within the framework of a school institution that adults have set up in order to shape them in deliberate ways through nurturing education. The study is based on long-term fieldwork in a Muslim faith school in Sweden. LÄS MER

  5. 5. Gemenskapens gränser : Stigmahantering och pluralistisk fostran i gymnasieskolan

    Författare :Emil Bernmalm; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; inkluderande undervisning; rörelsehinder; pluralism; pluralitet; fostran; stigma; religionskunskapsämnet; riksgymnasium; skolvardag; gymnasiet; värdegrundsarbete; inclusive education; values education; disability studies; physical disabilities; religious education; inclusion; exclusion; integration; symbolic boundaries; stigma; frame-analysis; upper secondary education;

    Sammanfattning : This thesis problematizes values education and governed inclusion from the standpoint of experiences made by upper secondary students with severe physical disabilities. The aim is to contribute to the understanding of value education empirically, by examining how students with physical disabilities experience the process of integration into different communities of regular education. LÄS MER