Sökning: "vägar till förståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 50 avhandlingar innehållade orden vägar till förståelse.

  1. 1. Vägar till förståelse : Andraspråkstalare i samtal med en studie- och yrkesvägledare

    Författare :Karin Sheikhi; Roger Källström; Gunlög Sundberg; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; career counselling; communicative projects; institutional talk; modified interaction; reformulations; second language conversation; Swedish as a second language; understanding; career counselling; communicative projects; institutional talk; modified interaction; reformulations; second language conversation; Swedish as a second language; understanding;

    Sammanfattning : The aim of this work is to explore how shared understanding is achieved in career counseling with second language clients. Video-recorded counselling sessions are analysed along with participant interviews and other secondary data. The methods are mainly interpretative, but some quantification of data has been made. LÄS MER

  2. 2. Vägar genom sjuksköterskeutbildningen : studenters berättelser

    Författare :Petra Lilja Andersson; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; Pedagogik; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; experience; life history; narratives; nursing education; nursing students;

    Sammanfattning : Syftet är att utifrån studenters livsberättelser, få kunskap om och förståelse för hur de upplever och hanterar sjuksköterskeutbildningens olika delar med särskilt fokus på spänningsfälten mellan: yrkesexamen – akademisk examen, högskoleförlagd utbildning – verksamhetsförlagd utbildning samt huvudämnet omvårdnad – stödämnet medicinsk vetenskap. Syftet är vidare att få kunskap om och förståelse för aspekter av betydelse för studenters lärande på vägen genom utbildningen. LÄS MER

  3. 3. Vägar genom sjuksköterskeutbildningen : Studenters berättelser

    Författare :Petra Lilja Andersson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; experience; life history; narratives; nursing education; nursing students;

    Sammanfattning : Syftet är att utifrån studenters livsberättelser, få kunskap om och förståelse för hur de upplever och hanterar sjuksköterskeutbildningens olika delar med särskilt fokus på spänningsfälten mellan: yrkesexamen – akademisk examen, högskoleförlagd utbildning – verksamhetsförlagd utbildning samt huvudämnet omvårdnad – stödämnet medicinsk vetenskap. Syftet är vidare att få kunskap om och förståelse för aspekter av betydelse för studenters lärande på vägen genom utbildningen. LÄS MER

  4. 4. Med kärret som källa : om begreppen offer och ritual inom arkeologin

    Författare :Åsa Berggren; Arkeologi; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Stone Age; the past in the past; objectification; embodyment; ritualization; practice theory; sacrifice; archaeology; ritual; Malmö; Hindbygården; wetland depositions; Early Bronze Age;

    Sammanfattning : This thesis deals with questions concerning theoretical perspectives and archaeological interpretation. It is also a thesis about prehistoric wetland depositions, as they illustrate the discussion. The starting point of the study is the use of the concept of sacrifice (or offering) in Scandinavian archaeology. LÄS MER

  5. 5. Fornminnen : det förflutnas roll i det förkristna och kristna Mälardalen

    Författare :Ann-Mari Hållans; Historisk arkeologi; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; archaeology; memory; historical culture; ritual; practice; superimpositions; the past in the past; Mälaren region; house; grave; Migration Period; Viking Age; early Middle Age;

    Sammanfattning : This thesis examine how farm-dwellers in the Mälaren region during the late Iron Age and early Middle Ages created, transferred, and preserved memory by deliberately placing new houses and graves on the houses and graves of previous generations. Focus is on memory as a social phenomenon and culture-specific resource created by these deliberate practices. LÄS MER