Sökning: "utsatta elevers"

Hittade 5 avhandlingar innehållade orden utsatta elevers.

  1. 1. Utsatta elevers maktlöshet : en studie om elevers sociala samvaro som förbättringsarbete i åk 8-9

    Författare :Hélène Jenvén; Kennert Orlenius; Emma Arneback; Odd Lindberg; Christina Osbeck; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social relations; peer groups; positions; norms; victimization; case study; action research;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is to examine how everyday social interactions and relations in a school class in years 8-9 are experienced by pupils and teachers and how they can be understood and improved. The research design is an action research approach and is carried out as a case study involving four teachers and 24 pupils. LÄS MER

  2. 2. Students’ Perspectives on Bullying

    Författare :Camilla Forsberg; Robert Thornberg; Marcus Samuelsson; Gunnel Colnerud; Christina Osbeck; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; bullying; students’ perspectives; interviews; bystander reactions; grounded theory; symbolic interactionism; mobbning; elevers perspektiv; intervju; grundad teori; symbolisk interaktionism;

    Sammanfattning : The aim of the present thesis was to listen to, examine and conceptualise students’ perspectives on bullying. Students’ perspectives have not been commonly heard in research and less qualitative research has been conducted. LÄS MER

  3. 3. Bystander behaviors in peer victimization : Associations with moral disengagement, efficacy beliefs, and student-teacher relationship quality

    Författare :Björn Sjögren; Robert Thornberg; Linda Wänström; Gianluca Gini; Linda Beckman; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Bystander behaviors; Peer victimization; Moral disengagement; Efficacy beliefs; Student-teacher relationship quality; Social cognitive theory; Åskådarbeteenden; Kränkningar; Moraliskt disengagemang; Tillit till sin egen och klassens förmåga; Elev-lärarrelationer; Socialkognitiv teori;

    Sammanfattning : När elever blir utsatta för kränkningar finns ofta andra elever närvarande som åskådare. Dessa åskådare kan anta olika sociala roller: de kan assistera eller förstärka de som utsätter, försvara de som blir utsatta eller förbli passiva. LÄS MER

  4. 4. Elever med utländsk bakgrund berättar : möjligheter att lära matematik

    Författare :Petra Svensson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :matematik; elever med utländsk bakgrund; årskurs nio; elevperspektiv; diskurser; förgrunder; rationaler för lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur elever med utländsk bakgrund, som bor och går i skolan i mångkulturella och socialt utsatta områden, upplever sina möjligheter att lära matematik. Uppsatsen tar upp och diskuterar hur allmänna diskurser påverkar elevernas förgrunder och rationaler för lärande, och hur dessa på olika sätt bidrar till hur eleverna upplever sina möjligheter att lära matematik. LÄS MER

  5. 5. Digitala sexuella trakasserier i skolan: Elevperspektiv på sexting, utsatthet och jämställdhet

    Författare :Kristina Hunehäll Berndtsson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Digital sexual harassment; lower secondary school; teenagers; gender; social class; non-consensual sexting; unsolicited dick pics;

    Sammanfattning : Att sexta, innebär att dela självproducerade foton eller videoklipp med naket eller halvnaket innehåll av sexuell karaktär. Delningen sker genom att en person själv skickar, tar emot eller vidarebefordra sexuella foton eller videoklipp. LÄS MER