Sökning: "utbildning social kompetens"

Visar resultat 1 - 5 av 50 avhandlingar innehållade orden utbildning social kompetens.

  1. 1. From Higher Education To Professional Practice : A comparative study of physicians' and engineers' learning and competence use

    Författare :Staffan Nilsson; Per-Erik Ellström; Kenneth Abrahamsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; higher education; professional practice; use value; exchange value; generalist; specialist; profession; physician; engineer; knowledge; competence; knowledge base; högre utbildning; professionell praktik; bruksvärde; bytesvärde; generalist; specialist; profession; läkare; civilingenjör; kunskap; kompetens; kunskapsbas; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The focus of this thesis is on describing and analysing recently graduated physicians’ and engineers’ experiences of the relationship between the professional education programs and the respective professional practices. The aim is to explore the professionals’ reasons for their educational and career choices, what they learn in professional education, the demands they encounter in the workplace, and the perceived needs and opportunities for learning and further development in their professional practices. LÄS MER

  2. 2. Historieundervisning och interkulturell kompetens

    Författare :Maria Johansson; Kenneth Nordgren; Annica Löfdahl; Carina Rönnqvist; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; History teaching; historical learning; history education; intercultural competence; intercultural education; upper secondary school; object of learning; historical narrative; historieundervisning; interkulturell kompetens; historiskt lärande; interkulturell utbildning; historiemedvetande; gymnasiet; klassrumsstudie; lärandeobjekt; lärandemål; historisk berättelse; narrativ; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : Abstract Title: History teaching and intercultural competence This study takes as its starting point the relationship between the multicultural and globalised society and history as a school subject, and explores it theoretically as well as empirically.  Intercultural historical competence, which is the main theoretical and analytical concept of the study, is developed from theories of narrative competence and theories of intercultural competence, and is positioned in the intersection between the two. LÄS MER

  3. 3. Att navigera i svåra situationer vid vård och omsorg av personer med demenssjukdom : Vård- och omsorgspersonals inhämtande av samtycke samt resonerande och agerande vid misstanke om förekomstav våld i nära relationer

    Författare :Lena Östlund; Linda Johansson; Marie Ernsth-Bravell; Jonas Sandberg; Mikael Skillmark; Peter Öberg; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Accounts; handlingsutrymme; samtycke; tandvårdspersonal; våld i nära relationer; vård- och omsorgspersonal; äldre personer med demenssjukdom;

    Sammanfattning : Bakgrund: Personal inom vård och omsorg av personer med demenssjukdom står inför många svårigheter. I mötet med personer med demenssjukdomar kan svåra situationer uppstå till följd av den kognitiva nedsättningen. Personer med demenssjukdom kan ha svårt att förmedla sina önskemål eller berätta vad de varit med om. LÄS MER

  4. 4. Kompetens och kompetensutveckling i omsorgsarbete : Synen på kompetens och lärande – i spänningsfältet mellan samhälleliga förutsättningar och organisatoriska villkor

    Författare :Maria Bennich; Lennart Svensson; Bodil Ekholm; Cecilia Henning; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Avhandlingen är en sammanläggningsavhandling med syfte att studera om synen på kompetens är relaterad till lärmiljön och strategier för kompetensutveckling. Parallellt med syftet har jag analyserat och diskuterat kompetensutveckling ur ett samhälleligt och interorganisatoriskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Högre utbildning och arbete med personal- och arbetslivsfrågor : Om professionalisering och utveckling av anställningsbarhet

    Författare :Maria Löfgren Martinsson; Pedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; graduate employment; Higher education; professional competence; Human Resource work; contextual-didactic perspective; Human Resource development; employability; arbete med personal- och arbetslivsfrågor; personalvetare; kompetens; professionalisering; miljöpedagogiskt perspektiv; anställningsbarhet;

    Sammanfattning : The issue of higher education and its relation to the working life of graduates has been intensely discussed since the beginning of the 1990’s. There have been constant complaints about an alleged mismatch between graduate competence and competence required by potential employers, regardless of field. LÄS MER