Sökning: "utbildning män kvinnor"

Visar resultat 1 - 5 av 51 avhandlingar innehållade orden utbildning män kvinnor.

  1. 1. Mäns våld mot kvinnor : Diskurser och kunskap i det sociala arbetets praktik

    Författare :Helena Hoppstadius; Majen Espvall; Angelika Sjöstedt Landén; Tina Mattsson; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social work; social service; social workers; male violence against women; discourse; knowledge; education; policies; socialt arbete; socialtjänst; socialarbetare; mäns våld mot kvinnor; diskurs; kunskap; utbildning; policys;

    Sammanfattning : I avhandlingen analyseras vilken kunskap och diskurser som vägleder socialtjänstens arbete med mäns våld mot kvinnor. Avhandlingens övergripande frågeställningar fokuserar på: diskurser om mäns våld i Socialstyrelsens utbildningsmaterial, socialarbetares kunskapsbehov och hur dessa tillgodoses, samt socialarbetares uppfattningar om mäns våld mot kvinnor. LÄS MER

  2. 2. Tekniskt sett av kvinnor : kvinnors examensarbeten på civil- och bergsingenjörsutbildningarna Tekniska Högskolan i Luleå 1971-1993

    Författare :Maria Udén; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Man Machine Relation Focusing Gender; Människa-maskin med inriktning mot genusforskning; Industrial Work Environment; Industriell produktionsmiljö;

    Sammanfattning : Avhandlingen är en monografi uppbyggd kring frågan ”Vad är teknik?”. Syftet är att skapa inblick om teknik sett ur kvinnors perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Genus och utbildning : ekonomisk-historiska studier i kvinnors utbildning ca 1870-1970

    Författare :Ingela Schånberg; Ekonomisk-historiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social and economic history; 1870-1970; SAF; LO; vocational education; gender ideology; gender division of labour; integration; girls´schools; Gender; Education; Ekonomisk och social historia; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : The thesis is divided into three sections. The first, “From an education market to public education. The Swedish girls’ school 1874-1962”, deals with the integration of girls’ secondary education into the public education system, as well as with the strengthening and weakening of this special, gender-coded education. LÄS MER

  4. 4. Kvinnor - vakna, våga! : En studie kring pedagogen och samhällsvisionären Honorine Hermelin Grønbech

    Författare :Berit Lindberg; Pedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; The Women’s Civic College at Fogelstad; the history of education; adult education; the history of women gender history; hermeneuti; Pedagogy and didactics; fe-male civic education; Honorine Hermelin Grønbech; Tidevarvet The Epoch ; Kvinnliga Medborgarskolan vid Fogelstad; Pedagogik; didaktik; Tidevarvet The Epoch ;

    Sammanfattning : The aim of the dissertation is to analyse, in the light of the history of education and of women, ”biographical sections” of the life and work of the Swedish educationalist Honorine Hermelin Grønbech (1886-1977). The focus is on adult education, and in particular female civic education, which set out to encourage Swedish women to exercise their newly won rights of citizenship (1921). LÄS MER

  5. 5. En för alla, alla för en - sjuksköterskors och ingenjörers syn på ledarskap : En enkät och repertory grid studie sista terminen i utbildning och efter ett till ett och halvt år i arbete

    Författare :Carin Linander; Institutionen för psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Industrial psychology; implicit leadership theory; repertory grid; young nursing and engineering students; view about leadership; Arbetspsykologi; industripsykologi;

    Sammanfattning : Research has indicated that there is a growing tendency for young, well-educated people to hold different values toward work and management of work than previous generations. Thus managerial difficulties can arise when these different generations collaborate at work. LÄS MER