Sökning: "utbildning i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 16 avhandlingar innehållade orden utbildning i förskolan.
1. Naturorienterad utbildning i förskolan : pragmatiska undersökningar av meningsskapandets individuella, sociala och kulturella dimensioner
Sammanfattning : The overall purpose of this thesis is to investigate, illuminate and clarify meaning making processes and content when children between the ages of 1-3 encounter nature in a preschool practice. Further, the aim is to develop and illustrate action-centred methodological approaches that facilitate investigations of individual, social and cultural dimensions of preschool children’s meaning making of nature. LÄS MER
2. Naturorienterad utbildning i förskolan : Pragmatiska undersökningar av meningsskapandets individuella, sociala och kulturella dimensioner
Sammanfattning : .... LÄS MER
3. Aritmetik i förskolan : en studie av taluppfattningens betydelse för matematikundervisningen
Sammanfattning : Kunskapsområdet matematik blir alltmer fokuserat även i förskolan, med mål av vilket kunnande barnen förväntas utveckla. Därav finns det behov av att förstå vad barn faktiskt erbjuds lära och vad de utvecklar för förmågor innan de börjar skolan. LÄS MER
4. Förskollärare i tanke och i handling : en studie kring begreppen arbete, lek och inlärning
Sammanfattning : Syftet med föreliggande avhandlingsarbete är att få större kunskap om några av förutsättningarna för förskolans pedagogiska verksamhet och få veta mer om vad som faktiskt sker ute i förskolans barngrupper. I avhandlingen kartläggs tolv förskollärares föreställningar om förskolan och uppfattningar om arbete, lek och inlärning samt hur de agerar i barngrupp med avseende på dessa begrepp. LÄS MER
5. Med blicken på barnet : om olikheter inom förskolan som diskursiv praktik
Sammanfattning : Med blicken på barnet syftar till att synliggöra hur barn skapas som subjekt när deras beteenden förbryllar, oroar eller utmanar personal i förskolan och hur utrymme för, eller begränsningar av, barnens möjligheter till att vara, kunna eller göra olika därmed framträder. Vidare belyser studien hur hanterings- och styrningsförslag av barnen och deras beteenden formuleras i specialpedagogiska sammanhang inom förskolan som diskursiv praktik. LÄS MER