Sökning: "upplevelser och bedömning"

Visar resultat 1 - 5 av 23 avhandlingar innehållade orden upplevelser och bedömning.

  1. 1. Uppfattningar och upplevelser av bedömning i grundskolan

    Författare :Maj Törnvall; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; elevuppfattningar; grundskola; kunskapsbedömning; läraruppfattningar;

    Sammanfattning : Det centrala i föreliggande studie är att utröna lärares och elevers uppfattningar och upplevelser av bedömning i skolan. Lärare och elever är involverade i bedömning av kunskaper och kunskapsutveckling, varför det är av vikt att båda parters uppfattningar synliggörs, vilket i sin tur kan bidraga till en helhetsbild av bedömningsfenomenet. LÄS MER

  2. 2. Kvinnors upplevelser av fosterrörelser i slutet av graviditeten

    Författare :Mari-Cristin Malm; Ingela Rådestad; Helena Lindgren; Christine Rubertsson; Ingegerd Hildingsson; Helle Kileler; Högskolan Dalarna; []
    Nyckelord :Innehållsanalys; fosterdöd; fosterrörelser; fullgången graviditet; upplevelser; Mammors erfarenheter och beskrivning av sitt barns rörelser i livmodern;

    Sammanfattning : Bakgrund: Det finns begränsad kunskap om hur kvinnor upplever fosterrörelser i slutet av graviditeten. Ökad kunskap om fosterrörelser kan bidra till bättre möjligheter att identifiera foster som riskerar att dö intrauterint. LÄS MER

  3. 3. Evaluating the process of change : Studies on patient journey, hearing disability acceptance and stages-of-change

    Författare :Vinaya K. C. Manchaiah; Thomas Lunner; Gunnel Backenroth; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Patient journey; Stages of chage; acceptance; hearing disability; hearing loss; Patientprocess; Beteendeförändring; Acceptans; Hörselhandikapp; Hörselskada;

    Sammanfattning : Person with hearing impairment (PHI) and their Communication partners (CPs) have a range of experiences and milestones before, during and after their audiological assessment and/or rehabilitation sessions. The term ‘patient journey’ refers to understanding the experiences and the processes the patient goes through during the course of the disease and the treatment regime. LÄS MER

  4. 4. Cold Heart, Warm Heart : On fiction, interaction, and emotion in medical education

    Författare :Anja Rydén Gramner; Katarina Eriksson Barajas; Sally Wiggins Young; Jessica Nina Lester; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Discursive psychology; Medical education; Interaction; Medical humanities; Narrative medicine; Higher education; Professional identity; Professional emotion; Emotional labour; Affective stance; Fiction talk; Reflection; Diskursiv psykologi; Läkarutbildning; Interaktion; Medicinsk humaniora; Narrativ medicin; Högre utbildning; Professionell identitet; Professionella känslor; Emotionellt arbete; Affektiv positionering; Fiktionssamtal; Reflektion;

    Sammanfattning : Fiction is used for educational purposes in various fields such as engineering, law and higher education. In medical education, the theories of medical humanities and narrative medicine propose that engaging with fictional works can provide opportunities for medical students and physicians to develop central professional skills such as emotional awareness and empathy, which can help mitigate the documented empathy decline which occurs during medical training. LÄS MER

  5. 5. Hemrehabilitering ur ett personcentrerat perspektiv

    Författare :Anette Johansson; Marie Ernsth-Bravell; Sofi Fristedt; Cristina Joy Torgé; Anders Kottorp; Jönköping University; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; aktivitetsförmåga; bedömningsinstrument; funktion; God och nära vård; hemmastaddhet; kommunal hälso- och sjukvård; standardiserad strukturerad hemrehabiliteringsmodell; äldre personer;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med avhandlingen var att studera hemrehabilitering ur ett personcentrerat perspektiv där de tre första delstudierna utgår ifrån ett kommunalt hemrehabiliteringsprojekt som pågick mellan 2015-2022 i södra Sverige. Kvalitativa och kvantitativa data som samlades in i utvecklingssyfte inom hemrehabiliterings-projektet gjordes tillgängliga för vetenskapliga analyser inom doktorandprojektet. LÄS MER