Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 312 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Uppfattningar av god omvårdnad : - en fenomenografisk studie

    Författare :Maud Söderlund; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; vårdvetenskap; vård; omvårdnad; fenomenografi; uppfattningar; sjuksköterskor; Caring sciences; Vårdvetenskap;

    Sammanfattning : I den svenska lagstiftningen (Hälso- och sjukvårdslagen, 1983, 1985) som reglerar hälso- och sjukvårdens verksamhet framhålls humanistiska värderingar. Den vårdideologi som gäller i Sverige är att kunna vårda utifrån en helhetssyn. Sjuksköterskorna som ansvariga för omvårdnad, dvs. LÄS MER

  2. 2. Competence-based Curriculum (CBC) in Tanzania : Tutors' Understanding and their Instructional Practices

    Författare :Ibrahimu Nzima; Martin Stigmar; Ulf Fredriksson; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Competence-based curriculum; instructional practices; Tanzania; tutors understanding; kompetensbaserad läroplan; lärarutbildares uppfattningar; Tanzania; undervisningspraktik; Pedagogics and Educational Sciences; Pedagogik och Utbildningsvetenskap;

    Sammanfattning : The overall aim of the study is to investigate tutors’ understanding of a competence-based curriculum (CBC) and how they train the student-teachers to implement CBC in actual classroom situations in ordinary level (O-level) secondary schools in Tanzania.The study employed a qualitative research approach informed by the interpretive paradigm. LÄS MER

  3. 3. Uppfattningar om specialpedagogiska insatser : aspekter ur elevers och speciallärares perspektiv

    Författare :Dennis Groth; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att studera elever och speciallärares uppfattningars om de riktade åtgärderna inom den specialpedagogiska verksamheten. Konkret så har det handlat om att utröna det som elever och speciallärare uppfattar som meningsskapande i den specialpedagogiska verksamheten med avseende på självbild, självvärdering och lärande. LÄS MER

  4. 4. WHO:s rekommendationer för vård vid normal förlossning : Instrumentutveckling, barnmorskors dokumenterade vård och kvinnors uppfattningar

    Författare :Ann-Kristin Sandin-Bojö; Bodil Wilde Larsson; Marie-Louise Hall-Lord; Ingela Rådestad; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Instrument; intrapartal care; midwives; quality assurance; WHO; women’s; perceptions; Barnmorskor; instrument; kvalitetsbedömning; kvinnors uppfattningar; WHO.; förlossningsvård; Nursing; Omvårdnad; Nursing Science; Omvårdnad;

    Sammanfattning : The aims of intrapartal care are a healthy mother and child and a positive birth experience for the woman. The aims should be achieved using the least possible number of interventions that is compatible with safety. LÄS MER

  5. 5. Kognitiva och metakognitiva perspektiv på läsförståelse inom matematik

    Författare :Magnus Österholm; Björn Textorius; Christer Bergsten; Carl Winsløw; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mathematical texts; metacognition; reading comprehension; self-regulation; university; upper secondary level; beliefs; cognition; gymnasium; kognition; läsförståelse; matematiska texter; metakognition; självreglering; universitet; uppfattningar; Subject didactics; Ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Det verkar finnas en allmän uppfattning om att matematiska texter är så speciella att man måste få lära sig en särskild typ av läsförmåga för att förstå sådana texter. Denna uppfattning verkar dock inte vara baserad på forskningsresultat eftersom det visar sig inte finnas mycket forskning genomförd som behandlar läsförståelse inom matematik. LÄS MER