Avancerad sökning

Hittade 2 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Förskollärare i tanke och i handling : en studie kring begreppen arbete, lek och inlärning

    Författare :Boel Henckel; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pre-school teachers; trainee pre-school teachers; work; play; learning; day care nursery; part-time group; notions of pre-school; conceptions in pre-school; Förskollärare; förskollärarkandidater; arbete; lek; inlärning; daghem; deltidsgrupp; föreställningar om förskolan; uppfattningar om förskoleverksamhet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande avhandlingsarbete är att få större kunskap om några av förutsättningarna för förskolans pedagogiska verksamhet och få veta mer om vad som faktiskt sker ute i förskolans barngrupper. I avhandlingen kartläggs tolv förskollärares föreställningar om förskolan och uppfattningar om arbete, lek och inlärning samt hur de agerar i barngrupp med avseende på dessa begrepp. LÄS MER

  2. 2. Anpassning till rådande ordning. En studie av manliga förskollärare i förskoleverksamhet

    Författare :Margareta Havung; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; strategies of avoidance; masculinity; male pre-school teachers; gender role; gender difference; Adaptation; feminine and masculine gender-classification; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : The aim of this study is to describe and analyse the situation of male teachers in the day-to-day work of pre-school, taking into account the fact that men are underrepresented in this profession. The methodic field is qualitative. LÄS MER