Sökning: "upper secondary school pupils"
Visar resultat 1 - 5 av 110 avhandlingar innehållade orden upper secondary school pupils.
1. Gymnasielärarens uppdrag som mentor : En etnografisk studie av relationens betydelse för elevens lärande och delaktighet
Sammanfattning : Studien beskriver fyra gymnasielärares uppdrag som mentorer. Lärarnas uppdrag är inte knutet till ett specifikt skolämne utan avser en administrativ och stödjande funktion kring en avgränsad grupp elever eller en klass. LÄS MER
2. Skriftpraktiker i gymnasieskolan : Bygg- och omvårdnadselever skriver
Sammanfattning : The aim of the dissertation is to demonstrate and explain the place and function writing has in all subjects in two vocational classes in a Swedish upper secondary school. The material has been collected through ethnographic field studies in construction and health care classes over one school year. LÄS MER
3. Skolperspektiv : Utveckling av verktyg för analys av politikers, lärares och elevers resonemang om skolan
Sammanfattning : The major objective has been to create tools for analyzing the reasoning regarding the school the different actors involved - pupils, teachers, school and politicians show. A subordinate aim was to explore relevance in this connection of eight studies carried out by the author 1979 – 1999 concerning three basic areas: the pedagogical processes at the school level, at the teacher education level and at the level of school change. LÄS MER
4. Liv och lärande i gymnasieskolan : En studie om elevers och lärares erfarenheter i en liten grupp på gymnasieskolans individuella program
Sammanfattning : Syftet med studien är att förstå och beskriva sju elevers och tre lärares erfarenheter av skolan under deras treåriga gymnasietid tillsammans. Målet är att kunna utveckla kunskap om hur gymnasieskolan ska kunna möta behovet hos elever som lämnar grundskolan med ofullständiga betyg. LÄS MER
5. Datorstöd i skrivandet: En longitudinell studie på grundskolan och gymnasieskolan
Sammanfattning : This dissertation studies the effects that the use of a word-processing program can have on pupils' writing. The study was conducted with a consideration of the context in which the writing was done. It examined not just changes in the quality of the pupils' writing but also the attitudes of pupils, teachers, and parents to computer-aided writing. LÄS MER