Sökning: "uppdrag i förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 10 avhandlingar innehållade orden uppdrag i förskolan.
1. Uppdrag undervisning : Bland ärtpåsar och lagtexter i förskolan
Sammanfattning : The focus of this doctoral dissertation is the teaching preschool teacher and how the teaching mission is transformed and shaped by different actors. The perspectives of three actors are addressed in empirical studies; 1-2 year old preschool children, the preschool principal and the preschool teacher. LÄS MER
2. Kontextuella förståelser och sociala konstruktioner i förskollärares tal om undervisning i förskolan : Contextual understandings and social constructions in preschool teachers' talk about teaching in preschool
Sammanfattning : Undervisning är ett begrepp som historiskt och kulturellt inte använts i förskolan men som genom ändringar i förskolans styrdokument nu beskriver delar av förskolans uppdrag. Hur detta ska omsättas i förskolans praktik diskuteras ute på förskolorna och bland forskare. Föreliggande studie är ett bidrag till den diskussionen. LÄS MER
3. Förskollärare i en digital praktik : Rhizomatiska sammanflätningar, dilemman och händelser
Sammanfattning : Denna studie undersöker vad som händer när förskollärare använder digitala teknologier i förskolan. Praktiknära forskningsmetoder har använts för att undersöka digitala teknologiers rhizomatiska sammanflätningar i två svenska förskolor. Studien pågick under åtta månader med deltagande förskollärare. LÄS MER
4. ”Ska vi googla, fröken?” : Några förskollärares uppfattningar om undervisning relaterad till digitala tekniker i förskolan
Sammanfattning : This study aims to gain deeper insights in digital technology supported teaching in Swedish early childhood education (ECE) settings. Introduction of digital goals in Swedish ECE curriculum obliges preschool teachers to integrate digital technologies into educational practices and calls for a relevant definition and a defined content for this teaching area. LÄS MER
5. Att balansera pedagogiska positioner i förskolans undervisning : en fallstudie om hur förskolepersonal hanterar pedagogiska dilemman
Sammanfattning : Förskolans uppdrag förändras mot ett större fokus på undervisningoch skapandet av förutsättningar för barn att utveckla förmågor inom olika innehållsområden. Samtidigt kvarstår förskolans centralamål som utgår från barns intressen, arbeta målövergripande och utifrån strävansmål. LÄS MER