Sökning: "ungdomar stress"

Visar resultat 1 - 5 av 20 avhandlingar innehållade orden ungdomar stress.

  1. 1. Close to the edge : discursive, gendered and embodied stress in modern youth

    Författare :Maria Wiklund; Ann Öhman; Eva-Britt Malmgren-Olsson; Carita Bengs; Erik Bergström; Charli Eriksson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Sweden; adolescent; youth; young women; stress; distress; health; psychosomatic; subjective health; body; embodiment; lived experience; gender; modernity; discourse; qualitative method; content analysis; interviews; school survey; questionnaire; epidemiology; Sverige; ungdomar; tonår; unga vuxna; tonårsflickor; stress; ångest; subjektiv hälsa; kropp; förkroppsligande; levd erfarenhet; genus; modernitet; kvalitativ metod; kvalitativ innehållsanalys; intervjuer; skolenkät; frågeformulär; epidemiologi; Public health science; Folkhälsovetenskap; folkhälsa; Public health;

    Sammanfattning : Background Adolescent subjective health and mental problems have become a public health concern not only in Sweden but worldwide. The overall aim of this thesis is to deepen and widen the understanding of young peoples’ subjective health, psychosomatic and stress-related problems. LÄS MER

  2. 2. Adolescent self-reported health in the Umeå region : Associations with behavioral, parental and school factors

    Författare :Karina Nygren; Lennart Nygren; Urban Janlert; Curt Hagquist; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; adolescence; school survey; self-reported health; somatic complaints; stress; norm compliance; parent-adolescent relations; compulsory school; school managers; research utilization; ungdomar; skolenkät; självrapporterad hälsa; somatiska besvär; stress; normföljsamhet; föräldrarelationer; skola; skolområdeschefer; forskningsanvändning;

    Sammanfattning : This thesis consists of a quantitative and a qualitative study. The quantitative study (articles I-III) aimed to examine how self-reported health in adolescence is associated with behavioral, parental, and school factors. Through a survey directed at all adolescents in grades 7-9, data were collected in 2005 in a region in northern Sweden (n=5060). LÄS MER

  3. 3. “I feel like I do not exist” : Adolescent Dissociative Experiences and the Importance of Trauma Type, Attachment, and Migration Background

    Författare :Sabina Gusic; Institutionen för psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; adolescent; dissociation; trauma; attachment; war; refugee; posttraumatic stress; ungdomar; dissociation; trauma; anknytning; krig; flyktingar; posttraumatisk stress;

    Sammanfattning : After experiencing potentially traumatic events (PTEs) some adolescents develop pathological dissociation. Trauma-related dissociation can be described as a break-down of the individual’s capacity to integrate emotions, thoughts, sensations, and memories about traumatic or other events into an adaptive and coherent self-image and self-narrative. LÄS MER

  4. 4. Ungdomar, Utveckling och Utmaning : Studier av samhälls- och identitetsskapande processer i 1990-talets ungdomspolitik

    Författare :Elisabeth Ljungberg; Lars Nord; Börje Alström; Göran Djupsund; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Ungdomar; politisk kommunikation; politisk socialisation; Media and communication studies; Medie- och kommunikationsvetenskap;

    Sammanfattning : Society and Identity- Developments and Challenges in Swedish Youth Politics in the 1990´s. There are many ways to describe and value young people’s interest and engagement in politics. LÄS MER

  5. 5. Ungdomars strävan mot att lyckas och nå framgång i livet – skolan som hälsofrämjande arena

    Författare :Marie Wilhsson; Jens M. Nygren; Petra Svedberg; Sara Högdin; Charli Eriksson; Högskolan i Halmstad; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Adolescent; optimism; school-related stress; health promotion; sense of coherence; Ungdomar; optimism; skolrelaterad stress; hälsofrämjande arbete; känsla av sammanhang;

    Sammanfattning : Syfte: Avhandlingens övergripande syfte var att öka kunskapen om perspektiv på ungdomars hälsa som utgångspunkt för att utveckla hälsofrämjande insatser i skolan.Metod: Studie I hade en kvantitativ beskrivande tvärsnittsdesign. LÄS MER