Sökning: "ungdomar och värderingar"

Visar resultat 1 - 5 av 12 avhandlingar innehållade orden ungdomar och värderingar.

  1. 1. Vinna och försvinna? : Drivkrafter bakom ungdomars utflyttning från mindre orter

    Författare :Lotta Svensson; Lennart Svensson; Mats Trondman; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; youth; regional migration; regional development; class; gender; center; periphery; interactive research; ungdomar; regional utflyttning; regional utveckling; klass; kön; centrum; periferi; interaktiv forskning; Sociology; Sociologi;

    Sammanfattning : Starting in the everyday life of Söderhamn’s youth, this thesis presents the driving forces that affect youth as they make decisions to stay in or to leave their home region.The research has been done with an interactive approach in close collaboration with youth and adults, and a number of different methods have been used. LÄS MER

  2. 2. Manegen är krattad : Om flickors och kvinnors företagsamhet i hästrelaterade verksamheter

    Författare :Lena Forsberg; Elisabet Ljunggren; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Entreprenörskap och innovation; Entrepreneurship and Innovation;

    Sammanfattning : Den här avhandlingen handlar om betydelsen av företagsamhet och ledarskap med utgångspunkt från stallmiljö. Syftet är att undersöka stallet som en möjlig ledarskap- och entreprenörsskola och även undersöka hur stallmiljön kan utmana könsstereotyper i relation till ledarskap och entreprenörskap. LÄS MER

  3. 3. Där eleverna är : Ett arenaperspektiv på skolan som en stödjande miljö för hälsa

    Författare :Maria Warne; Katja Gillander Gådin; Kristen Snyder; Monica Eriksson; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; adolescents; empowerment; health promotion; participation; positive health; salutogenic; settingsapproach; pupils; support; supportiv environment; students; teenagers; recuperation; youth; arenabaserat; barn; delaktighet; elever; empowerment; hälsofrämjande; positiv hälsa; salutogenes; stödjande miljö; tonåringar; ungdomar; återhämtning;

    Sammanfattning : Hälsa skapas inte i ett vakuum utan i relation mellan individer och omgivning. Skolan är därför en viktig arena för barn och ungdomar eftersom de tillbringar större delen av sin vakna tid där. LÄS MER

  4. 4. Adolescent boys’ health : managing emotions, masculinities and subjective social status

    Författare :Eva Randell; Renée Flacking; Lars Jerdén; Ann Öhman; Katja Gillander-Gådin; Högskolan Dalarna; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; adolescent boys; emotion management; gender; health; masculinity; pride; shame; self-rated health; subjective social status; genus; känslohantering; hälsa; maskulinitet; självskattad hälsa; skam; stolthet; subjektiv social status; tonårspojkar; Hälsa och välfärd; Health and Welfare; folkhälsa;

    Sammanfattning : The health of adolescent boys is complex and surprisingly little is known about how adolescent boys perceive, conceptualise and experience their health. Thus, the overall aim of this thesis was to explore adolescent boys’ perceptions and experiences of health, emotions, masculinity and subjective social status (SSS). LÄS MER

  5. 5. Riskförståelse : Teoretiska och empiriska perspektiv

    Författare :Erika Wall; Anna Olofsson; Roine Johansson; Rolf Lidskog; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; risk; sense-making of risk; place attachment; traffic safety; young people; risk; riskförståelse; plats; platsanknytning; trafiksäkerhet; ungdomar; Sociology; Sociologi;

    Sammanfattning : The thesis introduces the concept of ‘sense-making of risk’ (riskförståelse) for the purpose of the theoretical and empirical study of the individual’s sense-making of risk. Particular weight is attached to an examination of the term’s various components, its compass, and the relationship between sense-making of risk and behaviour. LÄS MER