Sökning: "ungdomar i svårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 32 avhandlingar innehållade orden ungdomar i svårigheter.

  1. 1. Dialogkompetens i skolans vardag : En aktionsforskningsstudie i hörselklassmiljö

    Författare :Ann-Christine Wennergren; Sture Brändström; Karin Rönnerman; Anders Ågren; Gunilla Härnsten; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; hard-of-hearing pupils; dialogue competence; critical friends; school improvement; participatory action research; sociocultural theories; Music Education;

    Sammanfattning : In classes for hard-of-hearing pupils there are children and young people with different degrees of impaired hearing, all of whom need hearing aids and technical equipment inthe environment. The initial problem area of the present thesis concerned the pattern of communication in the classroom. LÄS MER

  2. 2. Att lämna en placering i samhällsvård : En studie om ungas övergång från samhällsvård till vuxenliv

    Författare :Mattias Bengtsson; Peter Öberg; Yvonne Sjöblom; Lennart Nygren; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; societal care; out-of-home care; youths; transitions; leaving care; care leavers; foster care; residential care; life course perspective; samhällsvård; placering; dygnsvård; ungdomar; transitioner; övergångar; familjehem; HVB; livsloppsperspektiv; Health-Promoting Work; Hälsofrämjande arbete;

    Sammanfattning : The focus in this thesis is young peoples’ (aged 17–20) experiences of leaving out-of-home care (OHC) and making the transition into adulthood. Prior research shows care leavers as a vulnerable group making the transition to adulthood at younger age, in shorter duration and with less support than their peers. LÄS MER

  3. 3. “I feel like I do not exist” : Adolescent Dissociative Experiences and the Importance of Trauma Type, Attachment, and Migration Background

    Författare :Sabina Gusic; Institutionen för psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; adolescent; dissociation; trauma; attachment; war; refugee; posttraumatic stress; ungdomar; dissociation; trauma; anknytning; krig; flyktingar; posttraumatisk stress;

    Sammanfattning : After experiencing potentially traumatic events (PTEs) some adolescents develop pathological dissociation. Trauma-related dissociation can be described as a break-down of the individual’s capacity to integrate emotions, thoughts, sensations, and memories about traumatic or other events into an adaptive and coherent self-image and self-narrative. LÄS MER

  4. 4. Participation and ICT : Students with Special Educational Needs in Upper Secondary School

    Författare :Moa Yngve; Helena Hemmingsson; Helene Lidström; Elin Ekbladh; Ingeborg Nilsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Accommodations; assessment; education; environment; information technology; occupational therapy; rasch analysis; school activity; support; work;

    Sammanfattning : Introduction: The use of information and communication technology (ICT) has been highlighted over the past 20 years as a promising accommodation to improve participation in school activities among students with special educational needs (SEN). However, evidence is still needed. LÄS MER

  5. 5. Ungas erfarenheter av skola, samhällsvård och vuxenblivande : En studie av fem livsberättelser

    Författare :Ylva Spånberger Weitz; Anders Gustavsson; Thomas Lindstein; Ingrid Höjer; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; life stories; out-of-home care; youths; transition to adulthood; school; social work; sense of belonging; comprehension work; livsberättelser; samhällsvård; ungdomar; vuxenblivande; skola; socialt arbete; hemmatillhörighet; förståelsearbete; Social work; Socialt arbete; socialt arbete; Social Work;

    Sammanfattning : Avhandlingens syfte är att fördjupa kunskapen om skolsituationen för barn och ungdomar i samhällsvård samt att fördjupa kunskapen om de processer varigenom de unga finner vägar genom skolan och samhällsvården mot ett självständigt liv som unga vuxna. Studien har genomförts i fem svenska storstadskommuner. LÄS MER