Sökning: "undervisning specialpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 15 avhandlingar innehållade orden undervisning specialpedagogik.

  1. 1. Early Elementary School Interventions in Reading and Mathematics

    Författare :Hanna Lindström-Sandahl; Henrik Danielsson; Stefan Samuelsson; Åsa Elwér; Joakim Samuelsson; Karin Landerl; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Intervention; Special education; Instruction; Reading; Mathematics; Randomized controlled study; Follow-up; Elementary school; Intervention; Specialpedagogik; Undervisning; Läsning; Matematik; Randomiserad kontrollerad studie; Uppföljning; Grundskola;

    Sammanfattning : Supplemental special education support in reading and mathematics is essential for some children who struggle to learn basic reading or mathematics skills in their first years of schooling. Previous research shows that supplemental phonics and early numeracy and arithmetic instruction help students at risk for reading or mathematics difficulties. LÄS MER

  2. 2. Pedagogik på social omsorgsgrund för personer med utvecklingsstörning

    Författare :Berith Nyqvist Cech; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Specialpedagogik; Pedagogisk Undervisning; Specialundervisning Psykiskt Handikappade; Education; Pedagogik; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Huvudsyftet i avhandlingen är, med utgångspunkt i samhällets styrdokument, att beskriva hur det kan vara att leva och bo i samhället om man är en vuxen person med utvecklingsstörning. Det är av speciellt intresse att sätta dessa personers livsvillkor i relation till begrepp som goda levnadsvillkor och att reflektera över deras chanser att få en god färd genom livet. LÄS MER

  3. 3. Unga i normalitetens gränsland : Undervisning och behandling i särskilda undervisningsgrupper och hem för vård eller boende

    Författare :Susanne Severinsson; Elisabet Cedersund; Maria Simonsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Troubled youth; special education; treatment; discourse analysis; categorization; identity; interpretative repertoire; accountability; Problemungdomar; särskild undervisningsgrupp; hem för vård eller boende; specialpedagogik; stödundervisning; behandling; diskursanalys; kategorisering; identitet; tolkningsrepertoar; accountability; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : I denna studie riktas fokus mot hur samhället ordnar för barns välfärd när de generellt inriktade insatserna inte räcker till. Studien baseras på observationer och intervjuer i tre olika verksamheter för unga i åldern 12-16 år: 1) ett hem för vård eller boende, HVB, med egen skola, 2) en kommunal särskild undervisningsgrupp, f d skoldaghem, och 3) ett HVB för utredning och behandling utan egen skola. LÄS MER

  4. 4. "Det gäller att hitta nyckeln..." : Lärares syn på undervisning och dilemman för inkludering av elever i behov av särskilt stöd i specialskolan

    Författare :Jari Linikko; Jane Brodin; Carin Roos; Magnus Tideman; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; special school; deaf; inclusion; teacher; multiple disabilities; activity theory; specialskola; dövhet; inkludering; lärare; flerfunktionsnedsättning; verksamhetsteori; Education; Pedagogik; specialpedagogik; Special Education;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to clarify the contradictions in teaching practice that are reflected in teachers' statements about the education of pupils in need of special support at the government-run special schools in Sweden, especially from the perspective of inclusion. The contradictions are explored using Engeström’s model of Activity Systems. LÄS MER

  5. 5. Interkulturell undervisning – ett pedagogiskt dilemma. Talet om undervisning i svenska som andraspråk och i förberedelseklasser

    Författare :Lena Fridlund; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; second language learning; bilingual education; special education; inclusion; exclusion; social constructionism; difference dilemma;

    Sammanfattning : Abstract Title: Intercultural education – A Pedagogical dilemma. Professional talk about the teaching of Swedish as a second language and in preparatory classes. Language: Swedish with an English summary Keywords: second language learning, bilingual education, special education, inclusion, exclusion, social constructionism, difference dilemma. LÄS MER