Sökning: "undervisning skola"

Visar resultat 1 - 5 av 32 avhandlingar innehållade orden undervisning skola.

  1. 1. Läroboken i historieundervisningen : en fallstudie med fokus på elever, lärare och läroboksförfattare

    Författare :Annie Olsson; Monika Vinterek; Catharina Nyström Höög; Jenny Wiksten Folkeyd; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; history; use of textbooks; history didactics; attitude research; education; pupil; teacher; textbook author; school; cognitive dissonance theory; historia; läroboksanvändning; historiedidaktik; attitydforskning; undervisning; elev; lärare; läroboksförfattare; skola; kognitiv dissonansteori; historia med utbildningsvetenskaplig inriktning; history of education;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to investigate why history textbooks are used the way they are and to identify possible reasons for the contradictions and dilemmas regarding the role of the textbook in history education. This thesis describes a case study of the history teaching at an upper secondary school class and investigates the attitudes of the pupils, teachers and textbook authors towards history, the teaching of history, textbooks and the use of textbooks. LÄS MER

  2. 2. Åldersblandning i skolan : elevers erfarenheter

    Författare :Monika Vinterek; Daniel Kallos; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sweden; school; pupils; education; phenomenology; hermeneutic; life-world; interview; mixed-age; multi-age; ungraded; nongraded; combination class; vertical grouping; relationship; fenomenologi; intervju; livsvärld; skola; utbildning; skolhistoria; elever; årskursblandad; årskurslös; åldersintegrerad; klass; undervisning; B-form; relationer; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Mixing ages in school classes became more and more common during the last dec-ades of the 20th century. From being a way to organise classes out of necessity they have now come to be something which is implemented on the basis of pedagogical arguments. LÄS MER

  3. 3. Digital Didaktisk Design : Att utveckla undervisning i och för en digitaliserad skola

    Författare :Sara Willermark; Lena Pareto; Maria Spante; Ulrika Lundh Snis; Anders D. Olofsson; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Digital teknik; digital didaktisk design; lärare; virtuellt klassrum; TPACK; verksamhetsteori; expansivt lärande; gränser; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande; Pedagogik; Pedagogics;

    Sammanfattning : I denna avhandling undersöks grundskollärares arbete med att utveckla sin undervisningspraktik med digital teknik. Mer precist undersöks hur en sådan utveckling kan identifieras, förstås och stödjas. Empirin härstammar primärt från ett treårigt aktionsorienterat skolutvecklingsprojekt i nordisk grundskola. LÄS MER

  4. 4. Det undervisande fritidshemmet i lärandets tidevarv : En diskursanalytisk studie med fokus på de naturvetenskapliga och tekniska undervisningspraktikerna

    Författare :Alma Memišević; Magnus Hultén; Helene Elvstrand; Kenneth Petersson; Göran Bostedt; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Science; Technology; Teaching; Extended education; School-age educare centres; Critical discourse analysis; Target management; Naturvetenskap; Teknik; Undervisning; Didaktik; Fritidshem; Kritisk diskursanalys; Målstyrning;

    Sammanfattning : School-age educare centres (SAEC) have traditionally been places with room for play and for the realization of children’s interests, initiatives, and needs. In recent years, there have been discursive shifts, where SAEC has moved from a social pedagogical arena towards an educational pedagogical one. LÄS MER

  5. 5. En skola för eller med alla : en kommuns arbete för att nå sina mål

    Författare :Inga-Lill Matson; Jane Brodin; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Utbildningsmål; Specialundervisning; Särskolan; Integrerad undervisning för personer med funktionsnedsättning; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : .... LÄS MER