Sökning: "undervisning i hållbar utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 9 avhandlingar innehållade orden undervisning i hållbar utveckling.

  1. 1. Att mötas i tid, rum och tanke : Om ämnesintegration och undervisning för hållbar utveckling

    Författare :Linda Pettersson; David Kronlid; Ali Najib; Niklas Gericke; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :apprehensions; interdisciplinary collaborations; education for sustainable development; multi-; inter-; transdisciplinary; teachers; vocational programmes; school organization;

    Sammanfattning : This study has investigated teachers’ apprehensions of interdisciplinary collaborations, education related to sustainable development and their conditions in education. When interviewing teachers, working in the vocational programmes in upper secondary schools in Sweden, the apprehensions illuminate diversity in how schools approach and implement aims and requirements in the curricula. LÄS MER

  2. 2. Naturvetenskaplig utbildning för demokrati och hållbar utveckling : licentiatavhandling i Naturvetenskap med utbildningsvetenskaplig inriktning

    Författare :Barbro Gustafsson; Mats Lindahl; Lena Fritzén; Stein Dankert Kolstö; Högskolan i Kalmar; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Didaktik; Naturvetenskap; Demokrati; Hållbar utveckling; Education; Pedagogik; Science Education; Naturvetenskap med utbildningsvetenskaplig inriktning;

    Sammanfattning : This licentiate dissertation is about the democratic aspects of science education. 264 student teachers provided their written reflections on various arguments for scientific knowledge and literacy, often situating these in relation to their own school experiences. LÄS MER

  3. 3. Elever möter samhällsfrågor : Didaktiska och bildningsteoretiska perspektiv på samhällsorienterande undervisning om epoktypiska samhällsfrågor

    Författare :Sara Blanck; Martin Stolare; Martin Jakobsson; Jan Löfström; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social studies; civics; social issues; teaching; subject integration; pupils; didactical choices; curriculum principles; powerful knowledge; specialised knowledge; everyday knowledge; educational theory; Klafki; Bildung; epoch-typical; educational reconstruction; grades 4–6; grades 7–9; compulsory school; interdisciplinary curricula; interdisciplinary teaching; conceptual change; inferences; migration biographies; sustainable development; samhällsorienterande ämnen; Samhällskunskap; undervisning; ämnesintegration; elever; didaktiska val; curriculumprinciper; kraftfull kunskap; specialiserad kunskap; vardaglig kunskap; bildningsteori; Klafki; bildning; epoktypiska samhällsfrågor; didaktisk rekonstruktion; årskurs 4–6; årskurs 7–9; grundskola; ämnesövergripande; ämnessamspel; begreppslig förändring; begreppslig utveckling; inferenser; migrationsbiografier; hållbar utveckling; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i didaktik och bildningsteoretiska perspektiv är syftet med denna avhandling att undersöka och analysera ämnesövergripande undervisning om epoktypiska samhällsfrågor i grundskolan för att utveckla kunskap om undervisningens didaktiska möjligheter och utmaningar.Avhandlingen är en sammanläggning och består av tre ingående texter: en licentiatuppsats om samhällskunskapsämnet i ämnesintegrerad undervisning som genomfördes 2012–2014 samt två artiklar från forskningsprojektet ”Att utveckla undervisning i samhällsfrågor: om didaktiska val i SO-ämnena i grundskolans mellanår 4-6” som genomfördes 2017–2022. LÄS MER

  4. 4. Att urskilja selektiva traditioner i miljöundervisningens socialisationsinnehåll - implikationer för undervisning för hållbar utveckling

    Författare :Per Sund; Per-Olof Wickman; Anders Telenius; Bjarne Bruun Jensen; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Subject didactics; Ämnesdidaktik; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : Discerning selective traditions in the socialization content of environmental education – implications for education for sustainable developmentThis thesis offers an empirical contribution to research on content issues in environmental education. One way of approaching content issues is to study the socialization content. LÄS MER

  5. 5. En aktionsforskningsstudie om undervisning och lärande för hållbar utveckling

    Författare :Lena Persson; Per-Olof Wickman; Iann Lundegård; Claes Malmberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Action research; pluralistic education tradition; action competence; student; teacher and researcher reflection; Subject didactics; Ämnesdidaktik; naturvetenskapsämnenas didaktik; Science Education;

    Sammanfattning : Researchers in environmental education and education for sustainable development (ESD) have discussed in what way young people’s experience impact their action competence (e.g. Almers 2009; Schnack 1996; Breiting &Mogensen 1999; Lundegård 2007). LÄS MER