Sökning: "undervisning begrepp"

Visar resultat 1 - 5 av 63 avhandlingar innehållade orden undervisning begrepp.

  1. 1. Uppdrag undervisning : Bland ärtpåsar och lagtexter i förskolan

    Författare :Ebba Hildén; Annica Löfdahl Hultman; Katarina Ribaeus; Christian Eidevald; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; teaching; preschool; early childhood education; toddlers; principal; preschool teacher; non-verbal communication; undervisning; förskola; de yngsta förskolebarnen; rektor; förskollärare; icke-verbal kommunikation; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : The focus of this doctoral dissertation is the teaching preschool teacher and how the teaching mission is transformed and shaped by different actors. The perspectives of three actors are addressed in empirical studies; 1-2 year old preschool children, the preschool principal and the preschool teacher. LÄS MER

  2. 2. Kemistudenters föreställningar om entalpi och relaterade begrepp

    Författare :Tor Nilsson; Hans Niedderer; Kjell Waltersson; Roland Kjellander; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :enthalpy; thermodynamics; chemistry; chemistry education; conceptions; higher education; entalpi; termodynamik; kemi; kemididaktik; ämnesdidaktik; föreställningar; begrepp; begreppsbildning; högre utbildning; naturvetenskapernas och teknikens didaktik; naturvetenskapernas och teknikens didaktik;

    Sammanfattning : The aim of this thesis was to construct undergraduate chemistry students’ conceptions of enthalpy and its change, internal energy and its change, heat and work. Conceptions make it possible to identify students’ problems with the taught content. How students’ exam results are affected by qualitative/conceptual questions was also investigated. LÄS MER

  3. 3. Kontextuella förståelser och sociala konstruktioner i förskollärares tal om undervisning i förskolan : Contextual understandings and social constructions in preschool teachers' talk about teaching in preschool

    Författare :Jenny Henriksson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; undervisning; styrdokument; förskolans uppdrag; sociala konstruktioner;

    Sammanfattning : Undervisning är ett begrepp som historiskt och kulturellt inte använts i förskolan men som genom ändringar i förskolans styrdokument nu beskriver delar av förskolans uppdrag. Hur detta ska omsättas i förskolans praktik diskuteras ute på förskolorna och bland forskare. Föreliggande studie är ett bidrag till den diskussionen. LÄS MER

  4. 4. Matematiskt gestaltande i förskolan

    Författare :Kerstin Bäckman; Marita Lindahl; Christina Gustafsson; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; mathematical formation; preschool; teaching; learning studies; here-and-now-situations; variation; the didactics of mathematics; matematiskt gestaltande; förskola; undervisning; lärstudier; här-ochnu-situationer; variation; matematikdidaktik;

    Sammanfattning : The purpose of the thesis is to study how mathematics is experienced and used in preschool children’s activities and how preschool teachers frame their teaching of mathematical content. The studies include analyses of children’s actions in different activities from a mathematical perspective and preschool teachers’ intentions with and their teaching of mathematics. LÄS MER

  5. 5. Undervisning om växande geometriska mönster : En variationsteoretisk studie om hur lärare behandlar ett matematiskt innehåll på mellanstadiet

    Författare :Klara Kerekes; Joakim Samuelsson; Angelika Kullberg; Marcus Samuelsson; Anna Wernberg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Matematikundervisning; dimension av variation; algebra; mönster; växande geometriska mönster; möjligt lärande; variationsteori; Geometriundervisning; Mellanstadiet; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera och beskriva hur lärare behandlar innehållet när de undervisar om växande geometriska mönster. Lärares handlingar och undervisning, där vissa aspekter av undervisningsinnehållet fokuseras och andra lämnas ofokuserade, ses som potential för förändringar i elevers erfarande av det undervisade innehållet. LÄS MER