Sökning: "undervisa i samhällskunskap"

Hittade 2 avhandlingar innehållade orden undervisa i samhällskunskap.

  1. 1. Hur kan ekonomi göras begripligt? : En studie om villkor för kraftfull ekonomiundervisning i samhällskunskap

    Författare :Niclas Modig; Niklas Jakobsson; Martin Jakobsson; Cecilia Arensmeier; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social studies; economics; powerful knowledge; pedagogical content knowledge; teacher education; Samhällskunskap; nationalekonomi; powerful knowledge; pedagogical content knowledge; lärarutbildning; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : This thesis seeks to understand what constitutes important economics knowledge from a disciplinary perspective and how such knowledge is recontextualized in textbooks and teacher training to become teachable to social studies students in Sweden’s upper secondary schools. It consists of four substudies: two covering disciplinary economics knowledge and two covering preservice social studies teachers. LÄS MER

  2. 2. I det didaktiska spänningsfältet mellan styrning och elevers lärande : En studie av lärares tal om och iscensättning av kursplanemål i en mål- och resultatstyrd skola

    Författare :Rebecka Florin Sädbom; Ulla Runesson; Martin Kristiansson; Cristina Robertson; Mikael Alexandersson; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Managing by objectives; life-world hermeneutics; dialogue; learning study; object of learning; social studies;

    Sammanfattning : Målen har fått en allt viktigare position i skolan, elevernas resultat likaså. I den här studien belyses och undersöks lärares tolkning och realisering av kursplanemål i grundskolan. Läroplanen föreskriver att samtliga elever i grundskolan skall nå förutbestämda kunskapsmål. LÄS MER