Sökning: "ulrika bergmark"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden ulrika bergmark.

  1. 1. Building an ethical learning community in schools

    Författare :Ulrika Bergmark; Tom Tiller; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis was to explore the school as a site for ethical practice. Specific objectives were to elucidate, encourage understanding for, and discuss: (i) teachers' and students' lived experience of ethical situations in school, (ii) teachers' and students' working together to promote learning in subjects and also to develop an ethical attitude towards society and the way people interact, and (iii) teachers' and students' working together to create an appreciative and positive climate in school. LÄS MER

  2. 2. Integrerade psykosociala insatser : Policy, implementering och praktik i ett komplext verksamhetsfält

    Författare :Magnus Bergmark; Urban Markström; Ulrika Bejerholm; Berth Danermark; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; community mental health services; implementation; psychosocial interventions; policy; individual placement and support; assertive community treatment; integrated care; collaboration; psykosociala insatser; socialpsykiatri; samhällsbaserad psykiatri; policy; individual placement and support; assertive community treatment; ips; act; samverkan; implementering;

    Sammanfattning : InledningAlltsedan psykiatrins avinstitutionalisering tog fart under 1980- och 1990-talen har en utveckling av samhällsbaserade psykosociala insatser förespråkats för att erbjuda vård och stöd till personer med psykisk funktionsnedsättning. Insatserna förväntas bidra till att brukarna får tillgång till effektiv vård och stöd, samtidigt som de inkluderas i samhället. LÄS MER

  3. 3. "Pröva och pröva igen" : Professionellt lärande och agens när förskollärare utforskar digitalisering och lek i undervisningen

    Författare :Monica Grape; Ulrika Bergmark; Niclas Ekberg; Sara Cervantes; Ulf Blossing; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; action research; agency; digitalization; play; preschool; preschool teachers; professional learning; agens; aktionsforskning; digitalisering; förskola; förskollärare; lek; professionellt lärande; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Avhandlingen har som syfte att, med utgångspunkt i ett aktionsforskningsprojekt där förskollärare utforskar digitalisering och lek, beskriva och diskutera lärares agens när det gäller det gemensamma professionslärandet såväl som undervisningsuppdraget. Det teoretiska ramverket utgår från den ekologiska modellen om lärares agens (Emirbayer & Mische, 1998; Priestley et al. LÄS MER