Sökning: "två kommunala rum"

Visar resultat 1 - 5 av 11 avhandlingar innehållade orden två kommunala rum.

  1. 1. Två kommunala rum : Ledningsarbete i genusmärkta tekniska respektive omsorgs- och utbildningsverksamheter

    Författare :Tina Forsberg Kankkunen; Göran Ahrne; Elisabeth Sundin; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; management; organization; power; gender; genderized services; segregation; municipalities; Sociology; Sociologi; Sociology; sociologi;

    Sammanfattning : The aim of this study is to describe and partially explain how management is shaped in female-dominated social care and education services and male-dominated technical services, and how this contributes to creating and reproducing a gender system in municipal organizations. This was achieved by interviewing male and female operative managers in social care and education services and technical services. LÄS MER

  2. 2. Den kommunala policyprocessen : strömmar i kollektivtrafiken och politiken

    Författare :Peder Rönnbäck; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Political Science; Statsvetenskap;

    Sammanfattning : The local political level in the society, i.e. municipalities, has been regarded as one of the more important levels where changes towards a more sustainable development must take place. Municipalities are also responsible for the provision of public transportation, which to a large extent is financed with public funds. LÄS MER

  3. 3. Normbildningsprocess genom brukarsamverkan

    Författare :Staffan Friberg; Rättssociologiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Demography; Sociology; paradigm; norm environment; collectivistic; individualistic; collaboration; process Norms; Sociologi; normbildning; brukarsamverkan; Demografi;

    Sammanfattning : The dissertation shows two different means or directions for creating civic participation: the collective and the individual way. The collective way is characterized by the citizen's ability to participate only through elected representatives while the individual way makes it possible for inhabitants to participate face to face with politicians and local civil servants. LÄS MER

  4. 4. Mot en ny vuxenutbildningspolitik? : Regional utveckling som policy och praktik

    Författare :Erik Jakobsson; Per-Erik Ellström; Lennart Svensson; Kjell Rubensson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; adult learning; adult education; planning; learning; institution; structure; agent; network; collaboration; case study; interactive research; policy; practice; reform; implementation; vuxnas lärande; vuxenutbildning; nätverk; samverkan; fallstudie; interaktiv forskning; policy; praktik; reform; implementering; planering; lärande; institution; struktur; agent; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Avhandlingen beskriver och analyserar ett regionalt utvecklingsinitiativ i nätverksform, genom vilket de kommunala lärcentrumen i Örebro län samverkar för att utveckla en gemensam infrastruktur för vuxnas lärande. Detta innebär, exempelvis, att utveckla former för samverkan mellan olika regionala aktörer inom området, öka samordningen och samverkan inom den kommunala vuxenutbildningen och utveckla metoder för lärande med fokus på arbetet och arbetsplatsen. LÄS MER

  5. 5. Transformativa kunskapsprocesser för verksamhetsutveckling : En feministisk aktionsforskningsstudie i förskolan

    Författare :Claudia Gillberg; Magnus Söderström; Sven Persson; Växjö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; feminist action research; feminist pragmatism; professional development; learning in organisations; knowledge processes; agency; social justice; preschool teachers; university; scholarship of engagement; gender equity; aktionsforskning; feminism; pragmatism; professionsutveckling; lärande i organisationer; kunskapsprocesser; social rättvisa; förskollärare; universitet och samverkan; jämställdhet; Education; Pedagogik; Gender studies; Genus; Education; Pedagogik; Pedagogik;

    Sammanfattning : Denna avhandling hade två syften. 1. Att i ett organisations-, professions- och pedagogiskt samverkansperspektiv studera några förskollärares möjligheter och hinder för utvecklingen av en genusmedveten pedagogik. 2. LÄS MER