Sökning: "tjänsteinnovation"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade ordet tjänsteinnovation.

  1. 1. Värdeskapande produktutveckling i tjänsteintensiva företag : en kvalitativ och vardagsorienterad studie om produktutvecklingsarbete i en era när kunder i allt högre grad betalar för ogripbara, men ändå högst förnimbara och värdeskapande, aspekter

    Författare :Karin Dahlström; Evert Gummesson; Jan Mattsson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Produktutveckling; tjänsteutveckling; tjänsteintensiva företag; värdeskapande; service management; kvalitet; kunskap meningsskapande; tjänsteinnovation; Business Administration; företagsekonomi; Politics; Economy and the Organization of Society;

    Sammanfattning : Kunder betalar i allt högre grad för ogripbara, men ändå högst förnimbara och värdeskapande, aspekter. Viktiga sådana aspekter är tjänster och service, men även aspekter av sinnlig, emotionell, ekonomisk, upplevelsemässig, etisk, estetisk, miljömässig, kvalitetsmässig, identitetsstärkande, social och kulturell karaktär. LÄS MER

  2. 2. Decision support for sustainable water security

    Författare :Karin Sjöstrand; Dale Whittington; RISE; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; risk assessment; decision support; water security; water availability; multi-criteria decision analysis; water scarcity; sustainability; drinking water supply; cost-benefit analysis; marginal abatement cost curves;

    Sammanfattning : Society’s large dependence on water, in combination with climate, socio-economic and demographic changes, places a massive pressure on our freshwater resources. As a result, water crisis, defined as a significant decline in the available quality and quantity of freshwater, is now considered to be among the most critical global risks to society. LÄS MER

  3. 3. Extending the Service Innovation Concept : Realization and Productivity

    Författare :Per Carlborg; Daniel Kindström; Christian Kowalkowski; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute to a better understanding of service innovation by exploring realization as a part of service innovation. Service innovation can be described as something that creates value for customers through new service offerings or service processes while realization refers to the actual use or deployment of the service. LÄS MER

  4. 4. Patient involvement and service innovation in healthcare

    Författare :Jon Engström; Mattias Elg; Lars Witell; Glenn Robert; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Patient Involvement; participation; co-creation; patient empowerment; user involvement. patient centered care; motivation; user experiences; co-creation; service development; service innovation; service design; health care; lead users; diary; value;

    Sammanfattning : This thesis adds to a stream of research suggesting that healthcare can be more patient centered and efficient by redefining the role of the patient from a passive receiver to a more active and collaborative participant. This may relate to healthcare provision (Anderson and Funnell, 2005; Berry and Bendapudi, 2007; Bitner and Brown, 2008; McColl-Kennedy et al. LÄS MER

  5. 5. Exploring technologies for service provision in automotive winter testing

    Författare :Mikael Nybacka; Luleå University of Technology; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY;

    Sammanfattning : Fordon blir allt mer komplexa med antisladdsystem (ESP), antispinnsystem (TCS), låsningsfria bromsar (ABS) och rundslagningsskydd (ARP) och alla dessa är olika kontrollsystem som måste interagera med varandra för att prestera bra under körning. Därför är tester av dessa system och fordonet av största vikt för att säkerställa att komponenterna och systemen i fordonet fungerar felfritt. LÄS MER