Sökning: "theme work"

Visar resultat 11 - 15 av 344 avhandlingar innehållade orden theme work.

  1. 11. Inklusion en illusion? : Om delaktighet i samhället för vuxna personer med utvecklingsstörning

    Författare :Barbro Blomberg; Lennart Nygren; Jan Tøssebro; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Categorisation citizenship; durable inequality; everyday life; intellectual disability; participation in society; social exclusion inclusion; Social work; Socialt arbete;

    Sammanfattning : The background to this thesis lies in the great changes that have occurred in the disability field during the last threes decades. The purpose of this thesis is to describe, analyze and try to understand how these changes impact on life conditions for adult persons with mild intellectual disabilities. LÄS MER

  2. 12. How leadership and new technology influence the work environment : experiences taken from Swedish organizations

    Författare :Åsa Wreder; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Arbetsmiljö;

    Sammanfattning : The satisfaction and health of employees have become important means for competitiveness and organizational success. Therefore, it is vital for organizations to create good work environment. Nevertheless, many are still struggling with high numbers of sickness absence caused by bad work environment. LÄS MER

  3. 13. Ännu icke godkänt : lärares sätt att erfara betygssystemet och dess tillämpning i yrkesutövningen

    Författare :Bengt Selghed; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Betygsättning; grundskolan; Sverige; Målrelaterade betyg; Grundskollärare; Pedgogical work; Pedagogiskt arbete; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; betygsättning-historia-Sverige; betygsättning-attityder till; grundskolan-Sverige; lärare-attityder-Sverige;

    Sammanfattning : This thesis reports results from a study that focuses on how teachers experience the criterion-referenced grading system and how they say they use it in their professional work. The empirical study was carried out as semi-structured audiotaped interviews with thirty qualified teachers, in the subjects English, Maths and Swedish. LÄS MER

  4. 14. Bland själporträtt och parafraser : om kön och skolans bildundervisning

    Författare :Stina Wikberg; Anders Marner; Eva Skåreus; Anette Göthlund; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; bildämnet; bildundervisning; kön; femininitet; maskulinitet; bildsemiotik; tolkningsrepertoarer; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : The overall purpose of the thesis is to explore the school subject Art as an arena where pupils and Art teachers do gender. The study focuses on how pupils interact and position themselves during Art lessons and in the artworks they create, and also on how their notions of Art are linked to notions of gender. LÄS MER

  5. 15. Digitala speglar : föreställningar om lärarrollen och kön i lärarstudenters bilder

    Författare :Eva Skåreus; Åsa Bergenheim; Anders Marner; Liv Merete Nielsen; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; digital art; teacher education; art teacher; feminism; image; self reflection; picture analysis; representation; digitala bilder; lärarutbildning; bildlärare; feministisk teori; självreflektion; bildanalys; representation; Aesthetic subjects; Estetiska ämnen; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att undersöka visualiserade föreställningar om bildläraryrket vid Lärarutbildningen genom att analysera hur bildlärarstudenter i digital bild gestaltar sig som lärare, samt betydelser av kön i dessa bilder. Bilderna har analyserats diskursivt för att söka svar på frågorna: Vad är det i lärarrollen som kommer till uttryck i dessa bilder? Vilka betydelser av kön visualiseras? Vilka visuella grepp har bildmakarna använt? Hur kan man förstå de val studenterna gjort? Det empiriska materialet består av femtionio bilder, gjorda av fyrtiofem kvinnor och fjorton män. LÄS MER