Sökning: "texter i dialog"

Visar resultat 1 - 5 av 11 avhandlingar innehållade orden texter i dialog.

  1. 1. Texter i dialog. En studie i gymnasieelevers litteraturläsning

    Författare :Birgitta Bommarco; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; discussions of literature; reading logs; social words; envisionment-building classroom; transactional theory; Swedish upper secondary school; teacher research; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; reception of literature;

    Sammanfattning : The thesis is a reception study and the focus of the research is on what happens during the reading process when an upper secondary school class reads fiction. The theoretical basis consists of theories of reading as transaction and the envisionment-building and dialogic classroom. LÄS MER

  2. 2. Våra äldre : Om konstruktioner av äldre i offentligheten

    Författare :Magnus Nilsson; Eva Reimers; Håkan Jönson; Svein Olav Daatland; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Age; older people; pensioner; ageism; ethnicity; social gerontology; discourse; life course; official government reports; SOU; newspapers; party politics; pensioner’s parties; public sphere; Ålder; äldre; pensionär; etnicitet; ålderism; socialgerontologi; diskurs; livslopp; statens offentliga utredningar; SOU; dagstidningar; partipolitik; pensionärsparti; offentlighet; Older people and ageing; Äldre och åldrande;

    Sammanfattning : Detta är en studie av hur ’äldre’ som språklig och social kategori samt åldrande som process konstrueras i tre sammanlänkade offentligheter. Avhandlingens övergripande syfte är att studera och kritiskt granska olika sätt varpå ’äldre’ som kategori förstås och representeras i relation till pågående omförhandlingar av innebörden i den senare delen av livet som livsfas. LÄS MER

  3. 3. Brandvägg. Ord och handling i en yrkesutbildning

    Författare :Anna-Lena Göransson; Utbildningsvetenskap; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Vocational training; Vygotskij; Student-teacher interaction; Student interaction; Sociocultural perspective of learning; Problem based learning PBL ; Practice and theory; Patterns of language use; Patterns of participation; Learning environment; Languaging; Language use; Language and learning; Ethnography of speaking; Firefighters; Didactics; Class-room literacy; Dialogicity; Work-place literacy; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Brandmän; Svenska;

    Sammanfattning : Brandvägg describes how a group of firefighters, who consistently maintain that they are “practitioners and not theorists”, relate to various forms of language based knowledge and language based “knowledging” in their vocational training, which is based on problem based learning. From a sociocultural perspective to learning, and within the parameters of a didactic perspective with the focus on the students as learning language users, understanding is searched for what happens in the educational setting. LÄS MER

  4. 4. Dialogen som styrningsfilosofi och dess gestaltning i praxis

    Författare :Gretha Wikgren; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte är att beskriva, tolka och förstå dialogens gestaltning i en praxis som handlar om att skapa ett gemensamt måldokument för pedagogisk verksamhet inom förskola, skola, kultur och fritid. I styrdokument och andra centrala dokument utpekas dialogen som en viktig förutsättning för en mål- och resultatstyrd förskola och skola. LÄS MER

  5. 5. Att förhålla sig till moderniteten : en studie i Gertrud Liljas författarskap

    Författare :Maria Nilson; Litteraturvetenskap; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; literary theory; literature criticism; General and comparative literature; Cultural Capital; Dialogue; Feminist Literary Theory; Women Authors; Gender; Feminist Theory; Gertrud Lilja; Modernity; Allmän och jämförande litteratur; litteraturkritik; litteraturteori; Scandinavian languages and literature; Nordiska språk språk och litteratur ;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to present and discuss the author Gertrud Lilja with a special focus on her relationship to modernity from a feminist perspective. In the 1920s Lilja was regarded as an interesting and promising author. Ten years later she was seen as a conservative and popular author who wrote mainly for women. LÄS MER