Sökning: "teoriutveckling"
Visar resultat 11 - 15 av 19 avhandlingar innehållade ordet teoriutveckling.
11. Men do care! : A gender-aware and masculinity-informed contribution to caregiving scholarship
Sammanfattning : In caregiving literature, it is often the female gender that has been the focus of attention, and in particular women’s unpaid labor. Studies also tend to make comparisons between men’s and women’s caregiving, using men’s caregiving experiences to show not only that women face greater burdens, but also that men’s needs can be minimized. LÄS MER
12. Dopet som hantverk : Gudstjänstkreativitet och liturgisk taktik i Svenska kyrkan och Equmeniakyrkan
Sammanfattning : Under en längre period har den praktiska teologin undersökt ”den levda tron” i kyrka och samhälle. Men trots att alltfler studier intresserat sig för partikulära liturgiska situationer har lite skrivits som pastorer och präster som liturgiska aktörer. LÄS MER
13. Hur utvecklar små och medelstora turismföretag interorganisatoriska förbund? : en validerad strukturell ekvationsmodell
Sammanfattning : Hur kan företag som ingår i framgångsrika samverkansnätverk bygga interorganisatoriska förbund i perifera regioner under krävande omständigheter? Den här uppsatsen utvecklar en modell och testar empiriskt en enkät till 254 företag i två olika samverkansnätverk i Norra Minnesota (N. Mn.). Uppsatsen har två huvudsakliga bidrag. LÄS MER
14. Samverkansnätverk för innovation : en interaktiv och genusvetenskaplig utmaning av innovationspolitik och innovationsforskning
Sammanfattning : In recent decades, politicians, civil servants and scientists have drawn attention to the role that joint action plays in the emergence of innovations. Among other things, the importance of the joint action networks with participants from different sectors of society has been stressed. LÄS MER
15. Elektroniska marknadsplatser : IT-stöd för små och medelstora leverantörer
Sammanfattning : Den här avhandlingens ämne är elektroniska marknadsplatser och hur sådana bör utformas utifrån mindre leverantörers perspektiv. Med leverantörer avses här de säljande företag som använder marknadsplatser som mellanhand för att sälja varor och tjänster. LÄS MER